De weigering van het Transavia toestel op Eindhoven Airport wordt onderzocht door de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Dat schrijft de Telegraaf woensdag. Afgelopen zaterdag woedde er een hevige zomerstorm over Nederland. Toen vlucht HV5068 van Girona naar Rotterdam op Rotterdam The Hague Airport een doorstart maakte, wilde de twee piloten eigenlijk uitwijken naar Eindhoven. Hier vingen ze bot. De Onderzoeksraad voor Veiligheid buigt zich de komende tijd over dit incident. De raad meldde aan de Telegraaf dat ze nu nog bezig zijn met het verzamelen van alle feiten.
NOTAM Eindhoven luidde: geen uitwijkers, tenzij noodsituatie
De bemanning van het Transavia toestel heeft zich aan alle veiligheidsprocedures gehouden en heeft niets fout gedaan. Het gaat hier zowel om de twee piloten voorin als de bemanning in de cabine. Waarom het vliegtuig niet mocht uitwijken naar Eindhoven nadat de landing op Rotterdam mislukte, zorgt echter voor vraagtekens. Een woordvoerster zei gisteren dat Eindhoven geen uitwijkluchthaven is. Vliegtuigmaatschappijen weten dit, het staat ook in de zogenaamde NOTAM (notice to airmen). De NOTAM luidde precies:
M1595/15 NOTAMN Q) EHAA/QFALT/IV/NBO/A /000/999/5127N00522E005 A) EHEH B) 1507281527 C) 1512312300 E) EINDHOVEN AIRPORT (CIVIL) NOT AVBL AS ALTN, EXCEPT (MEDICAL) EMERGENCIES.
Dit betekent dus dat Eindhoven Airport in principe niet beschikbaar was voor civiele uitwijkers. Uitzondering: in het geval van een noodsituatie, of medische noodsituatie. Dat Eindhoven niet beschikbaar wil zijn voor uitwijkers heeft te maken met de strakke geluidsgrenzen. In acute noodgevallen kan een vliegtuig wel landen, de Boeing 737 van Transavia zou echter nog niet in een acute noodsituatie hebben gezeten.
Vervolg van Transavia Boeing 737 vlucht HV5068
Nadat ze de doorstart op Rotterdam gemaakt hadden en geweigerd waren door Eindhoven, is het vliegtuig vervolgens doorgevlogen naar Schiphol. Daar heeft het nog een doorstart gemaakt alvorens het veilig kon landen op baan 27. De captain liet via de radio weten dat ze niet heel veel brandstof meer hadden.
De vraag is nu, zat de Transavia na de doorstart bij Rotterdam in een noodsituatie? De luchtverkeersleiding wist ten tijde van de weigering van Eindhoven dat andere vliegtuigen op Schiphol ook al doorstarts hadden gemaakt. Nu is Schiphol wel dichterbij dan Eindhoven, en had Schiphol ook baan 27 ter beschikking. Deze ligt meer in de wind (de wind kwam uit richting 300) dan baan 21 op Eindhoven.
Defecte flaps
Alsof de sterke wind niet het enige probleem was, had het toestel ook nog te maken met niet naar behoren werkende flaps. Dit meldt een bron bij Transavia. Flaps worden gebruikt om een vliegtuig met een lagere snelheid te laten landen. Landen zonder flaps betekent dat de landingssnelheid erg hoog is. Dit was ook te zien op het filmpje van de landing, waar het vliegtuig met een ongebruikelijk hoge snelheid landde. In het tweede filmpje hieronder zie je communicatie tussen de luchtverkeersleiding op Schiphol en de bewuste Transavia-vlucht HV5068.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!