Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Cao-overleg klapt: KLM-grondpersoneel staakt

    24/06/2025

    KLM doet dringende oproep

    24/06/2025

    Transavia gaat over op nieuwe livery

    24/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

    23/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»Incidenten»Weigering Transavia toestel op Eindhoven Airport wordt onderzocht
Incidenten

Weigering Transavia toestel op Eindhoven Airport wordt onderzocht

Redactie UpintheskyDoor Redactie Upinthesky30/07/2015Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De weigering van het Transavia toestel op Eindhoven Airport wordt onderzocht door de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Dat schrijft de Telegraaf woensdag. Afgelopen zaterdag woedde er een hevige zomerstorm over Nederland. Toen vlucht HV5068 van Girona naar Rotterdam op Rotterdam The Hague Airport een doorstart maakte, wilde de twee piloten eigenlijk uitwijken naar Eindhoven. Hier vingen ze bot. De Onderzoeksraad voor Veiligheid buigt zich de komende tijd over dit incident. De raad meldde aan de Telegraaf dat ze nu nog bezig zijn met het verzamelen van alle feiten.

NOTAM Eindhoven luidde: geen uitwijkers, tenzij noodsituatie

De bemanning van het Transavia toestel heeft zich aan alle veiligheidsprocedures gehouden en heeft niets fout gedaan. Het gaat hier zowel om de twee piloten voorin als de bemanning in de cabine. Waarom het vliegtuig niet mocht uitwijken naar Eindhoven nadat de landing op Rotterdam mislukte, zorgt echter voor vraagtekens. Een woordvoerster zei gisteren dat Eindhoven geen uitwijkluchthaven is. Vliegtuigmaatschappijen weten dit, het staat ook in de zogenaamde NOTAM (notice to airmen). De NOTAM luidde precies:

M1595/15 NOTAMN Q) EHAA/QFALT/IV/NBO/A /000/999/5127N00522E005 A) EHEH B) 1507281527 C) 1512312300 E) EINDHOVEN AIRPORT (CIVIL) NOT AVBL AS ALTN, EXCEPT (MEDICAL) EMERGENCIES.

Dit betekent dus dat Eindhoven Airport in principe niet beschikbaar was voor civiele uitwijkers. Uitzondering: in het geval van een noodsituatie, of medische noodsituatie. Dat Eindhoven niet beschikbaar wil zijn voor uitwijkers heeft te maken met de strakke geluidsgrenzen. In acute noodgevallen kan een vliegtuig wel landen, de Boeing 737 van Transavia zou echter nog niet in een acute noodsituatie hebben gezeten.

Vervolg van Transavia Boeing 737 vlucht HV5068

Nadat ze de doorstart op Rotterdam gemaakt hadden en geweigerd waren door Eindhoven, is het vliegtuig vervolgens doorgevlogen naar Schiphol. Daar heeft het nog een doorstart gemaakt alvorens het veilig kon landen op baan 27. De captain liet via de radio weten dat ze niet heel veel brandstof meer hadden.

De vraag is nu, zat de Transavia na de doorstart bij Rotterdam in een noodsituatie? De luchtverkeersleiding wist ten tijde van de weigering van Eindhoven dat andere vliegtuigen op Schiphol ook al doorstarts hadden gemaakt. Nu is Schiphol wel dichterbij dan Eindhoven, en had Schiphol ook baan 27 ter beschikking. Deze ligt meer in de wind (de wind kwam uit richting 300) dan baan 21 op Eindhoven.

Defecte flaps

Alsof de sterke wind niet het enige probleem was, had het toestel ook nog te maken met niet naar behoren werkende flaps. Dit meldt een bron bij Transavia. Flaps worden gebruikt om een vliegtuig met een lagere snelheid te laten landen. Landen zonder flaps betekent dat de landingssnelheid erg hoog is. Dit was ook te zien op het filmpje van de landing, waar het vliegtuig met een ongebruikelijk hoge snelheid landde. In het tweede filmpje hieronder zie je communicatie tussen de luchtverkeersleiding op Schiphol en de bewuste Transavia-vlucht HV5068.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Eindhoven Airport onderzoeksraad voor veiligheid rotterdam Rotterdam Airport Schiphol Storm Transavia
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie Upinthesky

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde Artikelen

Ryanair-baas bezorgd over Boeing

24/06/2025Redactie

KLM doet dringende oproep

24/06/2025Redactie

Transavia gaat over op nieuwe livery

24/06/2025Redactie
Recent

Duizenden passagiers gestrand in Qatar

24/06/2025

15 uur in de lucht: Qantas-vlucht eindigt waar hij begon

24/06/2025

Ryanair-baas bezorgd over Boeing

24/06/2025
Populair

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

22/06/2025

KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

23/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?