
Bombardier stelt de lancering van de Global 7000 businessjet uit tot 2018. De vliegtuigbouwer gaf donderdag een winstwaarschuwing af.
De ontwikkeling van de CSeries valt voor het Canadese bedrijf fors duurder uit dan eerder gepland. In het afgelopen kwartaal investeerde Bombardier ruim 808 miljoen Amerikaanse dollar (737 miljoen euro) in het nieuwe vliegtuig.
Een jaar eerder werd er nog 424 miljoen dollar uitgegeven. Het aandeel Bombardier zakte na de aankondiging met elf procent naar 1,74  Canadese dollar.
Tegenvallende verkoop
De meeste inkomsten haalt het bedrijf, dat ook treinen bouwt, uit de verkoop van businessjets. In mei werd bekend dat de productie van de Global 5000 en 6000 teruggeschroefd wordt. Volgens Bombardier zijn tegenvallende verkoopcijfers uit China, Latijns Amerika en Rusland de redenen.
In het tweede kwartaal van 2015 werden acht zakentoestellen besteld, tegenover dertig orders een jaar eerder. Ook de commerciële verkoop leverde zwaar in: drie nieuwe orders dit jaar, ten opzichte van achttien vorig jaar. De ontwikkeling van de CSeries moet ondertussen doorgaan, daarom worden de eigen reserves aangesproken.
Spoorbusiness
Om de cashflow weer positief te krijgen, zouden aandelen in de rail-tak verkocht kunnen worden. Volgens CEO Alain Bellemare bekijkt Bombardier verschillende opties, maar is volledige verkoop van het ‘rail-deel’ uitgesloten. “We verkennen nu strategische opties voor onze spoorbusiness”, zegt hij.
De eerste orders voor de CSerie zijn tijdens de Paris Airshow getekend. Swiss wordt de launch-customer. De CS100 moet eind dit jaar gecertificeerd zijn, de CS300 medio 2016.