Na een goed half jaar bestelt IAG dertien long haul en twintig short haul toestellen bij Airbus.
Cijfers
In het tweede kwartaal is er een winst behaald van € 350 miljoen. Vooral de lagere brandstofkosten hebben hieraan bijgedragen. Ook let de maatschappij goed op de kosten en werkt het personeel meer. Vooral British Airways deed het goed. De winst voor belasting ging van € 50 miljoen in 2014 naar € 350 miljoen dit jaar. Vueling zag de winst met 20% dalen. Iberia ging van 35 naar € 50 miljoen.
Vliegtuigen
De moedermaatschappij heeft besloten meer vliegtuigen te bestellen. Iberia krijgt acht A350’s om oudere toestellen te vervangen. Daarnaast komen er vijf A330ceo’s om het routenetwerk uit te breiden. Iberia zet vooral in op routes naar Latijns-Amerika.
Ook wil IAG twintig extra A320neo’s bestellen ter vervanging van oudere toestellen. Naar welke maatschappij deze narrow-body’s gaan is nog niet duidelijk. Onder IAG vallen naast Iberia ook British Airways en Vueling.
IAG zal opties van een eerdere bestelling gebruiken voor de in totaal 33 vliegtuigen. Volgende week moeten de definitieve bestellingen bekend worden gemaakt.
Aer Lingus
IAG is ook dicht bij een overname van het Ierse Aer Lingus. Inmiddels 63% van de aandelen is aangemeld ter overname. Als British Airways 90% van de aandelen aangemeld krijgt, moeten ook de aandeelhouders die niet willen verkopen hun aandelen van de hand doen. Ryanair bezit bijna 30% van de aandelen en heeft deze week gezegd ze ook te gaan verkopen. Als deze aangemeld zijn is de deal dus rond en komt Aer Lingus in handen van IAG. De deadline voor aanmelden is 18 augustus.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!