In Wenen onderhandelen zes grote landen op dit moment met Iran over het opheffen van economische sancties. Als er een akkoord bereikt wordt, kan dat goed nieuws betekenen voor westerse vliegtuigbouwers. De vloot van Iraanse maatschappijen is sterk verouderd, omdat zij al jaren geen nieuwe toestellen of zelfs onderdelen mogen kopen.
Als de sancties worden opgeheven, kunnen Airbus en Boeing en andere Westerse bouwers rekenen op warme belangstelling vanuit het land. In 2014 liet Farhad Parvaresh, de president van Iran Air aan Reuters weten dat hij honderd nieuwe toestellen wil hebben, zowel toestellen voor short-haul als wide-body’s. Volgens gegevens van planespotters.net is de gemiddelde leeftijd van Iran Air’s vloot 27 jaar. Het ‘jongste’ toestel is een A320 van twaalf jaar oud. De oudste is een B747-SP uit 1976.
Groeimarkt
Analisten zien Iran als groeimarkt, maar verwachten tegelijkertijd niet dat er op korte termijn veel orders voor nieuwe toestellen in zitten. “Veel keuze is er niet, omdat de meeste productielijnen uitverkocht zijn”, zegt Tony Whitty, van Cabot Aviation, een Britse firma die vliegtuigen doorverkoopt. “Als je nu bij Airbus of Boeing aanklopt, is de wachttijd drie tot vier jaar.” Een optie is dan tweedehands toestellen kopen, zoals oude versies van de Boeing 747 of de A340.
Voorsprong
Hoewel Amerika en Iran elkaar niet echt liggen, heeft Boeing misschien een lichte voorsprong ten opzichte van Airbus. De Franse regering, voor elf procent aandeelhouder van Airbus, is zeer argwanend naar Iran toe. De Iraanse minister van transport waarschuwde Frankrijk vorige maand nog dat ze tachtig miljoen dollar aan investeringen op het spel zetten, tenzij de houding richting Iran verandert.
Farhad Parvaresh zei dat hij geneigd is om samen te werken met bouwers die Iran Air ter wille zijn. Vorig jaar leverde Boeing handleidingen en tekeningen voor het onderhoud van toestellen aan de maatschappij.
Volgens Iraanse officials zou al naar Boeing uitgesproken zijn dat er honderd toestellen gekocht worden, maar Amerikaanse officials ontkennen dit. Roy Conner, bij Boeing verantwoordelijk voor de civiele markt, erkent dat een deal met Iran mogelijk is. “We hebben al eerder vliegtuigen aan hen verkocht en de vloot is heel oud. Maar tot de regering zegt dat het goed is, blijven wij aan de zijlijn staan.”
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!