De flaperon die gevonden is op het Franse eiland La Reunion, is afkomstig van een Boeing 777. Dit hebben Maleisische autoriteiten bevestigd op vrijdag. Zondag bevestigen de Franse onderzoekers definitief dat het onderdeel van een Boeing 777. De Fransen zijn door Boeing medewerkers geholpen bij het onderzoek.
Het vleugelonderdeel kwam aan boord van een Air France vlucht op zaterdagochtend om 05:17 uur aan in Frankrijk.
De Maleisische minister van Transport zegt op Twitter: “the flaperon is officially identified as being part of #Boeing 777. This is verified by French authorities 2gether with manufacturer Boeing.”
Eerder zei Abdul Aziz Kaprawi, plaatsvervangend minister van transport tegen persbureau AFP: “Dit onderdeel is afkomstig van een 777, dat bevestigt Malaysia Airlines”. Hiermee is nog niet gezegd dat het onderdeel van vlucht MH370 afkomstig is.
In een militair onderzoekscentrum nabij Toulouse wordt vanaf 5 augustus verder gekeken of het van het toestel dat de rampvlucht MH370 vloog.
Al vrij snel na de vondst op woensdag werd duidelijk dat het vleugeldeel zeer waarschijnlijk van een triple seven moest zijn. Een code die op het onderdeel staat, komt overeen met een code in een handboek van de 777.
MH370 mystery: Boeing 777 wing part arrives in France for investigation http://t.co/YojS1MY4Ix pic.twitter.com/yX7ERge0nG
— Firstpost (@firstpost) 1 augustus 2015
Flaperon
Een flaperon is een aileron met flap functie toegevoegd. Een aileron zorgt er voor dat het toestel kan ‘banken’, een bocht maken. Het zit aan de buitenkant en de achterkant van de vleugel en kan bewegen. De aileron kan zowel omhoog als omlaag klappen. De onder de vleugel doorstromende lucht zorgt er voor dat door de extra weerstand de aileron (met vleugel) omhoog word gedrukt als de aileron omlaag geklapt staat. Bij de andere vleugel kan de aileron dan omhoog staan, waardoor die vleugel juist omlaag wordt gedrukt. Als de aileron aan de linkervleugel omlaag staat gaat die vleugel omhoog, waardoor het toestel een bocht naar rechts maakt. In het toestel zit je dan schuin in je stoel. Aan de rechterkant zie je de grond goed en aan de linkerkant juist alleen de lucht.
De flap functie is nuttig tijdens het landen. Over bijna de gehele spanwijdte zitten flaps die uitschuiven/uitklappen bij het landen. Het vliegtuig remt hierdoor en de vleugel wordt groter waardoor er meer draagkracht is. Door de lagere snelheid is meer draagkracht nodig, anders valt het toestel uit de lucht. De rij flaps wordt onderbroken door de aileron. Bij veel toestellen heeft de aileron dus een flap functie (nu heet het een flaperon). De flaperons doen tijdens het landen mee met de flaps.
Andere mogelijkheden dan MH370
In Bangalore, India, worden flaperon voor de B777 gemaakt. Luchtvaartexpert Julian Bray oppert de mogelijkheid dat het een afgewezen flaperon is die vernietigd had moeten worden, maar in zee terecht is gekomen. Een andere mogelijkheid is dat het een onderdeel is van een geschrapte triple seven. Geschrapte vliegtuigen worden uit elkaar gehaald voor onderdelen.
Alle informatie over de verdwijning van vlucht MH370 vindt u hier.
Oorspronkelijke bericht: 31 juli
Update: 2 augustus
Door: Bas Joosse, Joeri van Ormondt