LongreadNieuwsRubrieken

Weekend Longread | Berlijn Tempelhof fototour

Berlijn Tempelhof is een vliegveld met een lange en bewogen historie. In 1926 vindt het eerste vliegverkeer plaats. De bebouwing is al snel te klein en in 1934 besluiten de Nazi’s dat ze een groot vliegveld nodig hebben. Het moet de schaalgrootte hebben die de Nazi’s vaker uitten: groot, groter, grootst. In 1936 begint de bouw. Een deel van het luchthaven gebouw wordt als concentratiekamp gebruikt voor de bouw van bommenwerpers. Onder het hele complex zijn bunkers voor mensen en belangrijk materiaal.

Na de bevrijding in 1945 door het Rode Leger wordt het vliegveld overgedragen aan de Amerikanen die er een luchtmachtbasis van maken. Het vliegveld ligt in West-Berlijn. Tijdens de afsluiting wordt het gebruikt voor de luchtbrug om de West-Berlijners in leven te houden. Op de drukste momenten landt er elke minuut een vliegtuig. Het vliegveld is tevens een belangrijke basis voor de CIA en NSA voor afluister en spionagepraktijken tijdens de Koude Oorlog.

Vanaf 1951 staat Amerika ook civiele vluchten toe. Het gecombineerde gebruik vereist een verbouwing zodat passagiers niet per ongeluk bij de NSA binnenlopen. Na de val van de muur dragen de Amerikanen in 1993 het vliegveld over aan Berlijn. In 1996 besluiten Duitse overheden tot de bouw van Berlin Brandenburg Airport (BER). Tempelhof (midden in de stad) en Tegel moeten na opening van Brandenburg dicht om de overlast voor de Berlijners te beperken. In 2008 gaat Tempelhof na een referendum dicht, maar Brandenburg is nog steeds niet open. Het voormalig vliegveld wordt ingericht als park en evenementenlocatie. Tours door het gebouw worden dagelijks gegeven.

In de rondleidingen komen alle elementen van de geschiedenis van Tempelhof aan bod. Het gebouw is na sluiting van de luchthaven geheel intact en in originele staat gebleven. Hierdoor zijn de verschillende tijdperken nog te zien. Up in the Sky kreeg van de manager van de rondleidingen een perstour door het immense gebouw.

In drie artikelen laten we met veel foto’s (actueel en historisch), uitleg en soms grappige anekdotes de luchthaven zien.


Longread

Regelmatig zal in het weekend de longread verschijnen op Upinthesky. Eén onderwerp waar wat langer bij wordt stilgestaan. Het kan een langer artikel zijn of juist meerdere artikelen die tegelijk worden gepubliceerd. Vaak zal er een link met de actualiteit zijn, maar dit hoeft niet per se.
Lees alle longreads hier.

©Up in the Sky 2015. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc) die u op Upinthesky.nl aantreft bij Up in the Sky.

Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere wijze dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Up in the Sky.

Help Up de crisis door!

en word vriend

Ook Up in the Sky heeft het moeilijk door de economische impact van het Coronavirus. Ben je fan van Up? Dan kan je ons helpen. Met een kleine bijdrage van 5 euro zijn wij al enorm blij!

Geef je wat meer, dan krijg je er extra’s voor terug. Als je 24 euro doneert, dan schotelen wij je geen advertenties meer voor. Als je een nog grotere vriend wordt, dan sturen we je ook nog eens een code waarmee je gratis ons fotoboek Schiphol.jpg kan bestellen.

Wie wil er nou geen vriend van ons worden?

Tags

Joeri van Ormondt

Hoofdredacteur. Joeri woonde vanaf z'n geboorte 'onder' de Zwanenburgbaan. Hij is MSc in de bedrijfskunde (Rijksuniversiteit Groningen). Joeri is mede-oprichter van Up in the Sky. Daarnaast is hij actief als logopedist.

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close
Close

Geen advertenties?

Wil je liever geen advertenties? Dat kan als je vriend van Up wordt: https://www.upinthesky.nl/vriend-shop/