Om te overleven gaat Malaysia Airlines flink inkrimpen. Het bedrijf blijft weliswaar intercontinentaal vliegen, maar beperkt dit wel. Op 1 juni werd bekend dat er tot 6.000 banen verloren gaan en het bedrijf verder gaat reorganiseren. Eind juni zou duidelijk worden wat het betekent voor het routenetwerk. Gedurende afgelopen week komen hierover nu berichten naar buiten. De routes naar Istanbul, Brisbane en Male vervallen geheel. Een flink aantal andere routes gaat Malaysia minder frequent vliegen.[su_spacer]
Schrappen
Brisbane: De route (nu nog dagelijks) wordt per 9 augustus opgeheven.
Male: De dagelijkse vlucht komt te vervallen vanaf 23-8.
Vanaf 25 augustus wordt de verbinding met Istanbul geschrapt. Nu vliegt Malaysia drie keer per week.
De route van Kota Kinabalu naar Hong Kong (nu dagelijks) komt per 1 september te vervallen.
Amsterdam en Parijs worden ook geschrapt.
Europa
Na 3 augustus zal er niet meer dagelijks een A380 van Malaysia Airlines naar Parijs vliegen. De route staat al langer bekend als niet winstgevend en nu doet de maatschappij er iets aan. Vanaf 4 augustus wordt een B777-200ER ingezet. Dit betekent ook het einde van de first class. In augustus wordt nog vier keer de A380 ingezet. Na 29-8 moet het definitief afgelopen zijn. Wat MAS met de vrijgekomen twee A380’s gaat doen is nog niet bekend. De maatschappij hoopt er twee te kunnen verkopen, tot nu toe is dat nog niet gelukt.
Australië
Malaysia gaat vanaf 9 augustus de route naar Adalaide vier keer per week vliegen, in plaats van de huidige dagelijkse verbinding. Op woensdag, vrijdag en zondag gaat er geen vlucht meer.
Melbourne wordt nu drie keer per dag op gevlogen. Dat gaat terug naar twee keer per dag vanaf 2 augustus.
Perth: Van 12 per week naar dagelijks vanaf 15 augustus.
Ook Sydney zal minder Malaysia vliegtuigen zien. Hier gaat de frequentie ook van drie naar twee keer per dag; vanaf 3 augustus.
In december zullen er een aantal extra vluchten zijn naar Australië.
Azië
Vanaf 18 augustus vervalt de dagelijkse vlucht MH386/387 naar Shanghai Pu Dong. Er blijft één dagelijkse vlucht over, uitgevoerd door een A330-300.
Momenteel vliegt Malaysia Airlines naar Bali Denpasar met twee 777-200ER’s en één 737-800 per dag. Vanaf 1 september wordt een 777 vervangen door een 737.
De acht dagelijkse vluchten naar Jakarta worden er 7.
Naar Delhi vervalt één van de twee dagelijkse vluchten.
Guanghzhou: Terug naar dagelijks van twee maal dagelijks vanaf 15 augustus. De A330-300 wordt vervangen door de grotere B777-200ER.
Ho Chi Minh City: Eén van de vier dagelijkse vluchten komt te vervallen.
Hong Kong: Van vier keer naar drie keer per dag. Ook worden er meer narrow body’s ingezet.
Manilla: Van vijf naar drie keer per dag.
Siem Raap: Van dagelijks naar vijf keer per week.
Taipei Taoyuan: De tweede dagelijkse vlucht komt te vervallen.
Yangon: van veertien naar elf keer per week
Naar Tokyo vliegt de maatschappij nu nog tien keer per week met een mix van 777-200ER’s en A330-300’s. Dit worden uitsluitend A330’s.
Tenslotte verliest ook Medan Kuala Namu (Indonesië) ook een dagelijkse vlucht, waardoor er twee overblijven.
Vanaf Kota Kinabalu
Malaysia Airlines past ook het schema vanaf Kota Kinabalu aan. De dagelijkse route naar Hong Kong komt te vervallen. Naar Perth wordt in plaats van twee keer per week nog maar één keer per week gevlogen. Naar Tokyo Narita gaat twee keer per week een toestel (was drie keer).
Kota Kinabalu ligt op het Maleisische deel van het eiland Borneo.
Meer vluchten
Er is één bestemming waar meer vluchten naartoe zullen gaan: Mumbai. Het aantal stoelen wordt wel minder. Het aantal vluchten gaat naar veertien, het waren er twaalf. De dagelijkse route blijft een 737-800. De vijf 777-200ER’s worden zeven 737-800’s.
More to come
Malaysia is al twee weken bezig de veranderingen door te voeren. Zolang er geen persbericht is dat het nieuwe netwerk gepland is verwacht Up in the Sky dat er nog nieuwe wijzigingen komen.
Het nieuwe Malaysia zal circa zeventig procent van de omzet van het oude MAS hebben. De kosten moeten twintig procent omlaag. Daardoor moet er ook gesneden worden in het internationale routenetwerk. Op bepaalde routes zal minder frequent worden gevlogen. Andere routes worden helemaal gestopt. Alle binnenlandse routes blijven gehandhaafd.
Goed nieuws voor de ontslagen werknemers. Van de 6.000 mensen die ontslagen zijn, hebben er 5.500 een baan aangeboden gekregen bij andere bedrijven.
Meer nieuws
Volg al het nieuws over Malaysia Airlines in ons uitgebreide dossier.
Oorspronkelijke bericht: 25-6 08:30 uur
Update 1: 26-5 15:36 uur
Update 2: 1-7 09:55 uur
Update 3: 1-7 18:23 uur
Update 4: 9-7 07:47 uur
Update 5: 3-8 10:10 uur
Bronnen: Airlineroute, Businesstraveller