Industrie

Airbus krijgt patent op hypersonisch toestel

(c) YouTube/PatentYogi
(c) YouTube/PatentYogi

Airbus heeft patent gekregen op een nieuw hypersonisch vliegtuig. Het “ultra rapid air vehicle” zou mach 4,5 moeten halen. Het toestel kan in dat geval in één uur van Londen naar New York vliegen.

Airbus beschrijft het vliegtuig in de patentomschrijving als een luchtvaartuig, met een romp, deltavleugels aan beide zijden en een systeem van motoren die het vaartuig in de lucht houden.

De aandrijving gebeurt door drie verschillende motoren, twee straalmotoren en een raketmotor. De straalmotoren moeten het vliegtuig verticaal lanceren, zoals een spaceshuttle. Vlak voor de geluidssnelheid bereikt wordt, schakelen de straalmotoren zichzelf uit en ‘verdwijnen’ ze in de romp van het toestel.

De raketmotor laat het toestel vervolgens op de kruissnelheid van 3000 mijl per uur (4828 km/u) komen. Het toestel moet op 100.000ft (30.000km) hoogte gaan vliegen. Op die hoogte verdwijnt ook de raketmotor weer in de romp en nemen twee motoren aan de vleugels de aandrijving over. Uiteindelijk moeten zij de snelheid van mach 4,5 bereiken.

Bestemmingen
Met de snelheid die Airbus voor ogen heeft, kan een vlucht tussen Parijs en San Francisco, Los Angeles of Tokio binnen drie uur voltooid worden. Nu is het naar die bestemmingen nog ruim elf uur vliegen.

Vorige maand onthulde Spike Aerospace al het design voor een supersonische businessjet.

Help Up de crisis door!

en word vriend

Ook Up in the Sky heeft het moeilijk door de economische impact van het Coronavirus. Ben je fan van Up? Dan kan je ons helpen. Met een kleine bijdrage van 5 euro zijn wij al enorm blij!

Geef je wat meer, dan krijg je er extra’s voor terug. Als je 24 euro doneert, dan schotelen wij je geen advertenties meer voor. Als je een nog grotere vriend wordt, dan sturen we je ook nog eens een code waarmee je gratis ons fotoboek Schiphol.jpg kan bestellen.

Wie wil er nou geen vriend van ons worden?

Tags

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close
Close