In een verklaring zegt ATSB dat de vondst van een B777 vleugelonderdeel op La Réunion overeen kan komen met de berekening waar MH370 neergekomen moet zijn.
Het Australische ATSB (Onderzoeksraad) coördineert het zoeken naar MH370. De ATSB zegt in een verklaring dat de berekeningen herzien zijn en dat ze overeenkomen met het zoekgebied naar MH370. Op verzoek van ATSB heeft het Australische Scientific and Industrial Research Organisation drift modelling gedaan waaruit blijkt dat wrakstukken van MH370 naar La Réunion hebben kunnen drijven. Eerdere modellen zeiden Australië dat de wrakstukken zouden moeten aanspoelen op Sumatra. Die modellen blijken niet te kloppen: “While this error in that model had no impact on the way the surface search was conducted, it was important in order to understand over the course of time where debris might wash up and help verify or discount the various items found on beaches, particularly on the west coast of Australia.”
Terugrekenen waar de flaperon vandaan kwam is zeer onnauwkeurig als het over een langere periode gaat. In hoeverre erop vertrouwd kan worden, kan wel gezegd worden dat ook deze modellen overeen kunnen komen met het huidige zoekgebied, aldus de ATSB.
In het model zijn de blauwe, zwarte en rode stippen de theoretische locatie van wrakstukken met een speling van respectievelijk 1,2, 1,5 en 1,8% ten opzichte van de gemiddelde stroomsnelheid. De magenta stippen zijn verankerde boeien die de stroming meten. De zwarte streep is het zoekgebied. Meer over drift modelling in deze pdf.
Het eilandje is zeker niet de enige plek waar het naar toe zou spoelen. Uit het model blijkt dat wrakstukken over meerdere honderdduizenden vierkante kilometers verspreid kunnen drijven. Het meest waarschijnlijk is dat wrakstukken ten zuiden langs het eiland gegaan zijn. Dit zou aan kunnen spoelen op de kust van Madagaskar, Mozambique of Zuid-Afrika. Een groot deel spoelt waarschijnlijk niet aan op een kust. In de Indische Oceaan is een cirkelvormige stroming die niet bij de kust van Afrika komt.
Op La Réunion is nog veel meer materiaal gevonden. Dit is allemaal aan de politie overgedragen. Tot nog toe lijken er geen vliegtuigonderdelen bij te zitten.
Australië helpt Frankrijk
Er is een expert naar Frankrijk gestuurd om te helpen met het onderzoek naar de gevonden flaperon. Frankrijk en Maleisië hebben Australië gevraagd mee te kijken bij het onderzoek, zo meldt de premier. Maleisië is verantwoordelijk voor het onderzoek, Australië gaat over de zoektocht, maar het aangespoelde onderdeel lag op Frans grondgebied. In een Frans lab wordt vanaf woensdag de flaperon verder onderzocht. Het is onderdeel van een B777, maar onderzoek moet uitmaken of het van vlucht MH370 afkomstig is.
Mogelijk komen Maleisië en Frankrijk later deze week met een verklaring over het nadere onderzoek naar de flaperon.
Onderwater zoektocht

©Fugro
De helft van het te onderzoeken gebied is nu gescand. Er is 60.000 km2 van de zeebodem bekeken. In april werd het gebied uitgebreid naar 120.000 km2. De andere helft moet dus nog doorzocht worden. Momenteel gaat het niet zo snel. Er waren lange tijd slechte weersomstandigheden. Tevens kreeg de Fugro Discovery een nieuwe crew die eerst een aantal dagen training ondergaat. Volgens de ATSB is dit ingecalculeerd in de planning. Donderdag vertrekt ook de Fugro Equator uit het zoekgebied voor herbevoorrading. De Discovery is rond 12 augustus terug en de Equator rond de 18e. Ondanks de winter gaat het zoeken door. Het gaat wel minder snel dan in de zomer.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 en de feiten op een rij in ons dossier MH370.