
Het onderzoek naar de verdwenen B777-200ER van Malaysia Airlines is een ingewikkeld internationaal onderzoek met verschillende partijen en belangen. En ineens is er dan Frankrijk die in eerste instantie solistisch strafrechtelijk onderzoek start. Het land wil het onderzoek uitbreiden en niet alleen naar de flaperon kijken.
Uiteraard is de flaperon op hun grondgebied gevonden en dat geeft ze de mogelijkheid deze move te doen. Volgens internationaal protocol is het land waar de crash gebeurt de leidende onderzoeker. MH370 zit natuurlijk ingewikkelder in elkaar, aangezien niet bekend is waar het toestel is gecrasht. Aangenomen wordt dat het in internationale wateren is neergekomen en omdat Australië over dat deel van de oceaan de verantwoording heeft, is afgesproken dat zij de zoektocht leiden, maar dus niet het onderzoek. Bij gebrek aan een betere oplossing is Maleisië de leidende onderzoekende partij, omdat het toestel en de maatschappij daar vandaan komen. En toch is het Frankrijk die nu op eigen houtje een strafrechtelijk onderzoek start.
Veiligheidsexperts zeggen in the Wall Street Journal zich zorgen te maken over de actie van Frankrijk. Op deze manier komt er weer een onafhankelijke expert in het onderzoek bij. Dit zal het onderzoek niet makkelijker maken. Door verschillende rechten in en van verschillende landen kan de coördinatie lastig worden en kan het onderzoek mogelijk zelfs langzamer gaan, aldus de experts.
Vlak na het verdwijnen van MH370 heeft Frankrijk al een onderzoek ingesteld, vanwege de vier Fransen aan boord van het toestel. Dit onderzoek is lang onder de radar gebleven, maar nu de flaperon is gevonden lijkt Frankrijk zijn kans te pakken. Volgens één van de experts in de krant zou de normale procedure zijn dat Maleisië (als leidende onderzoeker) en Boeing samenkomen om het wrakstuk te onderzoeken. Dat gebeurt echter niet: “the French are jumping into the middle of this suddenly, with both feet.” Frankrijk was eerst geen onderdeel van het internationale onderzoeksteam. Later maakte het er wel deel van uit. Misschien nog wat oude wrok?
De voormalig vice-voorzitter van de Amerikaanse NTSB, Robert Francis, zegt: “The French tend to be pretty aggressive”. Ook in het onderzoek naar het ongeluk met de A400M viel dit op. Het toestel crashte in Spanje, steeg op in Spanje, was in Spanje geregistreerd, bestemd voor Turkije, van een Duits bedrijf en toch deed Frankrijk het onderzoek. Overigens is er uiteindelijk wel samengewerkt door Spaanse en Franse onderzoekers.
De bekendmaking dat de flaperon een onderdeel is van een Boeing 777 werd gedaan door de Maleisiërs na onderzoek aan de hand van foto’s van Boeing, de normale procedure. Frankrijk zegt dat onderzoek nog moet uitwijzen of dit wel echt zo is. Nadat Frankrijk besloot het vleugelonderdeel in Toulouse te laten onderzoeken zijn vertegenwoordigers van Maleisië, Australië, China en Boeing in Parijs op bezoek geweest bij de Franse onderzoekers. In meerdere persberichten staat wel dat de andere landen kijken (en eventueel adviseren) als de Fransen onderzoek doen.
Het Franse OM dat het onderzoek leidt zegt nu in een verklaring bevindingen van de Maleisiërs te willen hebben om verder te kunnen onderzoeken. Nu ze Maleisië hebben uitgenodigd mee te kijken “moet er wel sprake zijn van voor-wat-hoort-wat”, aldus het OM. Frankrijk wil onder meer de ruwe data van de ACARS-satelliet-pings.
Wat er na het onderzoek van de flaperon gaat gebeuren en door welke landen is nog onduidelijk. Het zou kwalijk zijn als nationale belangen het onderzoek naar MH370 vertragen.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 en de feiten op een rij in ons dossier MH370.