• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Eerste Airbus A321 voor Transavia beschadigd

    29/11/2023

    EasyJet wil groeien in Nederland

    29/11/2023

    Iran koopt straaljagers in Rusland

    28/11/2023

    Extinction Rebellion gaat door met acties op MAA

    28/11/2023

    Schiphol koopt aandelen Cobot Lift

    28/11/2023
  • Achtergrond

    Vliegtuigen en sneeuw: (g)een goede combinatie

    25/11/2023

    Schiphol in nieuwe fase beland | Opinie

    24/11/2023

    Precies vandaag: de eerste crash van een Boeing 747

    20/11/2023

    Schiphol.. Wat zou de liefde doen? | Column

    19/11/2023

    Krimp Schiphol van de baan: teleurstelling en kongsi | Analyse

    19/11/2023
  • Editors’ choice

    Eerste Airbus A321 voor Transavia beschadigd

    29/11/2023

    KLM-topvrouw over nieuwe Schiphol-topman

    27/11/2023

    Schiphol maakt eindelijk nieuwe CEO bekend

    26/11/2023

    Mogelijk kansen KLM en Schiphol door winst PVV

    26/11/2023

    Corendon 737 keert terug naar Schiphol

    25/11/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Frankrijk trekt MH370 onderzoek naar zich toe – Commentaar
Onderwerpen

Frankrijk trekt MH370 onderzoek naar zich toe – Commentaar

Joeri van OrmondtDoor Joeri van Ormondt05/08/2015Update:21/10/2017Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Dennis Dieleman
©Dennis Dieleman

Het onderzoek naar de verdwenen B777-200ER van Malaysia Airlines is een ingewikkeld internationaal onderzoek met verschillende partijen en belangen. En ineens is er dan Frankrijk die in eerste instantie solistisch strafrechtelijk onderzoek start. Het land wil het onderzoek uitbreiden en niet alleen naar de flaperon kijken.

Uiteraard is de flaperon op hun grondgebied gevonden en dat geeft ze de mogelijkheid deze move te doen. Volgens internationaal protocol is het land waar de crash gebeurt de leidende onderzoeker. MH370 zit natuurlijk ingewikkelder in elkaar, aangezien niet bekend is waar het toestel is gecrasht. Aangenomen wordt dat het in internationale wateren is neergekomen en omdat Australië over dat deel van de oceaan de verantwoording heeft, is afgesproken dat zij de zoektocht leiden, maar dus niet het onderzoek. Bij gebrek aan een betere oplossing is Maleisië de leidende onderzoekende partij, omdat het toestel en de maatschappij daar vandaan komen. En toch is het Frankrijk die nu op eigen houtje een strafrechtelijk onderzoek start.

Veiligheidsexperts zeggen in the Wall Street Journal zich zorgen te maken over de actie van Frankrijk. Op deze manier komt er weer een onafhankelijke expert in het onderzoek bij. Dit zal het onderzoek niet makkelijker maken. Door verschillende rechten in en van verschillende landen kan de coördinatie lastig worden en kan het onderzoek mogelijk zelfs langzamer gaan, aldus de experts.

Vlak na het verdwijnen van MH370 heeft Frankrijk al een onderzoek ingesteld, vanwege de vier Fransen aan boord van het toestel. Dit onderzoek is lang onder de radar gebleven, maar nu de flaperon is gevonden lijkt Frankrijk zijn kans te pakken. Volgens één van de experts in de krant zou de normale procedure zijn dat Maleisië (als leidende onderzoeker) en Boeing samenkomen om het wrakstuk te onderzoeken. Dat gebeurt echter niet: “the French are jumping into the middle of this suddenly, with both feet.” Frankrijk was eerst geen onderdeel van het internationale onderzoeksteam. Later maakte het er wel deel van uit. Misschien nog wat oude wrok?

De voormalig vice-voorzitter van de Amerikaanse NTSB, Robert Francis, zegt: “The French tend to be pretty aggressive”. Ook in het onderzoek naar het ongeluk met de A400M viel dit op. Het toestel crashte in Spanje, steeg op in Spanje, was in Spanje geregistreerd, bestemd voor Turkije, van een Duits bedrijf en toch deed Frankrijk het onderzoek. Overigens is er uiteindelijk wel samengewerkt door Spaanse en Franse onderzoekers.

De bekendmaking dat de flaperon een onderdeel is van een Boeing 777 werd gedaan door de Maleisiërs na onderzoek aan de hand van foto’s van Boeing, de normale procedure. Frankrijk zegt dat onderzoek nog moet uitwijzen of dit wel echt zo is. Nadat Frankrijk besloot het vleugelonderdeel in Toulouse te laten onderzoeken zijn vertegenwoordigers van Maleisië, Australië, China en Boeing in Parijs op bezoek geweest bij de Franse onderzoekers. In meerdere persberichten staat wel dat de andere landen kijken (en eventueel adviseren) als de Fransen onderzoek doen.

Het Franse OM dat het onderzoek leidt zegt nu in een verklaring bevindingen van de Maleisiërs te willen hebben om verder te kunnen onderzoeken. Nu ze Maleisië hebben uitgenodigd mee te kijken “moet er wel sprake zijn van voor-wat-hoort-wat”, aldus het OM. Frankrijk wil onder meer de ruwe data van de ACARS-satelliet-pings.

Wat er na het onderzoek van de flaperon gaat gebeuren en door welke landen is nog onduidelijk. Het zou kwalijk zijn als nationale belangen het onderzoek naar MH370 vertragen.

Meer Nieuws

Al ons nieuws over de verdwenen 777 en de feiten op een rij in ons dossier MH370.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Boeing Boeing 777 Malaysia MH370
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Joeri van Ormondt
  • Website
  • LinkedIn

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde Artikelen

Eerste Airbus A321 voor Transavia beschadigd

29/11/2023Redactie

EasyJet wil groeien in Nederland

29/11/2023Redactie

A320 vliegt per ongeluk naar verkeerde stad

29/11/2023Redactie

Recent

Eerste Airbus A321 voor Transavia beschadigd

29/11/2023

EasyJet wil groeien in Nederland

29/11/2023

A320 vliegt per ongeluk naar verkeerde stad

29/11/2023
Populair

787-vlucht TUI België abrupt geannuleerd

25/11/2023

Lufthansa A350-piloot ruziet met luchtverkeersleiding

27/11/2023

Corendon 737 keert terug naar Schiphol

25/11/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?