fbpx
AirlinesNieuwsOnderwerpen

Bevestigd: Air France trekt onderhandelingsbod piloten in

Piloten_Air_France_ipad

Air France heeft de voorstellen die het aan de piloten heeft gedaan om tot akkoord te komen ingetrokken, zo bevestigt een woordvoerder.

Air France onderhandelt met de piloten over bezuinigingen zoals in 2012 voorgesteld in het ‘Transform 2015’ plan. Grond- en cabinepersoneel zijn akkoord gegaan, maar de piloten nog niet. Air France heeft in de laatste poging wat verzachtende maatregelen voorgesteld, maar heeft die nu weer van tafel gehaald. De Human Resource directeur Broseta zegt volgens Reuters in de brief aan de president van de pilotenvakbond dat de vakbond geen overeenkomst wil tekenen voor bepaalde onderdelen van het akkoord. Daardoor rest Air France niks anders dan de voorstellen in te trekken.

De maatschappij bevestigt nu aan journalisten dat de voorstellen in getrokken zijn.

Rechter

De vakbond zegt in een verklaring zeer verbaasd te zijn , aangezien er nooit een formele overeenkomst voorgelegd is. Deze actie van AF betekent wat betreft de vakbond een stap terug in de samenwerking die sinds begin juli juist wat beter werd. Begin juli wilde Air France de piloten via de rechter dwingen ‘Transform 2015’ uit te voeren. De rechter is echter niet meegegaan in deze eis, omdat de maatschappij bij de verkeerde rechte was. Air France is niet direct naar de volgende rechtbank gestapt om de gesprekken een kans te geven, aldus de woordvoerder.

De relaties tussen de vakbond en de maatschappijen verbeterden juist wat de laatste weken na de verlammende staking van oktober vorig jaar.

De afgelopen weken zijn er wel akkoorden gesloten over het open houden van de bases Marseille, Nice en Toulouse. De pilotenvakbonden eisten zeggenschap in de routes van de maatschappij, maar voor het management is dit onacceptabel. Ook is er een akkoord over het herscholen van 100 B747 piloten. De 747’s worden in begin 2016 uitgefaseerd. 10 januari is de laatste vlucht.

Nieuwe onderhandelingen

Naast de onderhandelingen over ‘Transform 2015’ zijn er ook onderhandelingen over een nieuwe CAO gaande in het kader van het volgende besparingsplan, Perform 2020. ‘Transfer 2015’ bleek niet voldoende om de maatschappij winstgevend te krijgen, er wordt al vier jaar achtereen verlies geleden. De punten die nog besproken moeten worden gaan onder andere over het werken in de nachtelijke uren, vergoedingen voor de crew en de welke kant het met de lonen opgaat. De vakbond heeft overleg met de achterban nu uitgesteld van 7 augustus naar de achttiende. Vooralsnog staat staken niet op de agenda van de vakbond.

In september moet er een deal zijn met de machtige pilotenvakbond. Air France-KLM oefent veel druk uit om de salarissen (tot ruim twee ton per piloot) naar beneden te krijgen. Als er geen consessies worden gedaan door de vakbond dan rest AF-KLM niets anders dan zwaar te gaan saneren en veel routes op te gaan geven, aldus de maatschappij in juli. De komende jaren zullen er dan geen nieuwe piloten worden aagenomen.

Oorspronkelijk bericht: 5-aug 09:07
Update: 8-aug 08:48

Help mee de meest realistische B737NG-simulator naar Nederland te halen!

Bij Up in the Sky houden we van de luchtvaart, dat moge duidelijk zijn. Nu willen we de nieuwste B737NG-simulator mét 4K-resolutie-projectors op de Nederlandse (particuliere) markt brengen. De benodigde investering hiervoor bedraagt anderhalve ton. Wil jij meehelpen financieren en rente ontvangen? Stuur een mail naar [email protected] voor meer informatie.

Joeri van Ormondt

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde artikelen

Back to top button