De luchthaven Berlijn Brandenburg ziet dat een faillissement van één van de bouwers effect heeft op de bouw. Nieuwe vertragingen worden niet uitgesloten. Er wordt een onderzoek gestart naar de consequentie voor de geplande opening.
Imtech
De Duitse tak van het Nederlandse Imtech is donderdag failliet verklaard. Imtech werkte op Berlijn-Brandenburg (BER) aan de elektriciteitsvoorziening, verwarming, brandblussystemen en ventilatiesystemen. Vrijdag zijn er werknemers van Imtech niet op komen dagen, dit geeft BER de indicatie dat het impact heeft op de bouw van het vliegveld. Imtech Duitsland is failliet verklaard nadat er geen nieuwe lening kon worden verkregen. Er loopt ook een strafrechtelijk onderzoek naar omkoping.
Opening
Het vliegveld moet volgens de huidige planning maar 2016 klaar zijn zodat er tests kunnen plaatsvinden, dit gebeurt in samenwerking met Germania. Ergens in de tweede helft van 2016 zou de officiële opening dan moeten zijn. Nu wordt een werkgroep ingesteld die gaat bekijken wat het effect van het faillissement van Imtech is op de geplande openingsdatum. Imtech heeft tegen het luchthaven bedrijf gezegd dat het alles binnen haar macht zal doen het werk af te maken.
Uitstel door problemen
De opening van Berlijn airport is al zeven keer uitgesteld. Grootste probleem was de brandveiligheid. Vanwege esthetische overwegingen zijn er in het dak geen rook-afvoerkanalen. Geheel tegen de eigenschappen van rook (warme lucht stijgt op) in wordt de rook naar beneden gezogen. Dit systeem heeft vele problemen gekend. Daarna waren er problemen met de isolatie van omliggende huizen en de landingsbaan van Schönefeld die voor BER gebruikt gaat worden. Na de zoveelste vertraging is besloten om het belangrijkste vliegveld van Berlijn, Tegel, toch te moderniseren terwijl het eigenlijk dicht had moeten zijn.
Tempelhof is sinds 2008 gesloten met de verwachting dat BER snel open zou gaan. Bekijk het foto- en achtergrondartikel over dit iconische vliegveld.
BER
Twintig jaar geleden (na de Duitse eenwording) is men begonnen met plannen omdat de luchthavens Tegel, Tempelhof en Schönefeld erg oud werden. BER gaat alle taken overnemen en wordt de enige luchthaven in de regio. Bouw begon in 2006 en de opening werd voorzien in 2011. Al snel werd dat juni 2012, toen oktober 2013 en afgelopen tijd is het nog meerdere keren uitgesteld.
Het vliegveld krijgt een capaciteit van 30 miljoen passagiers per jaar. Door de modulaire bouw is het uit te breiden naar 45 miljoen. Het gebouw wordt U-vormig met een mainpier met 16 jet-bridges (slurfen), een zuidelijk pier met 8 bruggen en een noordelijk pier voor low-cost carriers zonder slurf. Eén gate wordt geschikt voor de A380 en 8 voor andere widebody toestellen. De gehele terminal ligt tussen de twee paralelle landingsbanen en ligt op het treinstation.
De vliegvelden Tegel en Schönefeld verwerkten in 2014 bijna 28 miljoen passagiers. Met de huidige groei gaan ze in 2016 over de 30 miljoen passagiers heen. Als Brandenburg Airport open gaat is het eigenlijk dus al te klein.