Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Schiphol sleept zonnepark voor de rechter

    20/06/2025

    KLM schrapt alle vluchten naar Midden-Oosten

    19/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Longread»Weekend Longread | Regels rond drones
Longread

Weekend Longread | Regels rond drones

Bas JoosseDoor Bas Joosse08/08/2015Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Drones: het is een hot topic de laatste maanden. Veel mensen genieten van de beelden die gemaakt kunnen worden met een drone en een camera.
Voor de luchtvaart vormen de vliegende objecten vooral een risico. Een drone in de buurt van een vliegtuig, al is dat een Cessna 172 of een kleine helikopter, kan gevaarlijke situaties opleveren. Sinds 1 juli gelden er nieuwe regels die het gebruik van de toestellen inperken.

De laatste maanden zijn er opvallend veel voorbeelden van bijna-incidenten. Het meest recente bijna-incident was maandag, toen in Alphen aan den Rijn twee bouwkranen omvielen. Terwijl er drie helikopters in de buurt waren, om hulpdiensten ter plaatse te krijgen, hing er bij het incident een drone in de lucht. Een Embraer E195 van Lufthansa miste vorige maand in Warschau op een haartje een drone.

Onderscheid
Bij drones – of eigenlijk RPAS: remotely piloted aircraft systems, wordt onderscheid gemaakt tussen een beroepsmatige gebruiker en een recreatieve gebruiker. Een recreatief gebruiker vliegt puur voor zijn plezier, terwijl een beroepsgebruiker de drone gebruikt om geld te verdienen. Bijvoorbeeld door er huizen van bovenaf mee te fotograferen of door er windmolens mee te inspecteren. Een recreatieve piloot mag een systeem besturen tot 25 kilo, een beroepsmatige gebruiker mag een apparaat tot 150 kilo besturen.

Tot 1 juli 2015 gold er een systeem met ontheffingen. Er mocht niet gevlogen worden, tenzij je een ontheffing had. Die moesten worden aangevraagd bij de inspectie leefomgeving en transport (ILT) en de provincie. Sinds 1 juli is de regeling  ‘op afstand bestuurbare luchtvaartuigen’ ingegaan. Veel zaken die onder het ontheffingenbeleid al moesten, zijn in deze regeling opgenomen.

Examen en keuring
Een beroepsgebruiker moet nu bijvoorbeeld een medische keuring ondergaan. Een andere grote verandering is de eisen die gesteld worden aan een praktisch examen. Voordat de regeling in ging, was een praktisch examen niet verplicht.  Met de nieuwe wet is dat veranderd. Voordat iemand zijn drone mag gebruiken:
– moet het toestel zelf gekeurd zijn,
– moet er een ‘operationeel handboek’ zijn waarin staat wat er wanneer moet gebeuren,
– moet de bestuurder een medische keuring ondergaan,
– moet een theoretisch en praktisch examen afgelegd zijn.

Een gebruiker moet in dat praktische examen onder andere aantonen een ‘achtje’ te kunnen vliegen. Hij moet zijn toestel ook “aantoonbaar handmatig” kunnen vliegen. Een complicerende factor is dat het examen per se gehaald moet worden. Wie zakt, moet op herhaling bij een vliegschool die praktijktrainingen aanbiedt. Die vliegschool is er op dit moment nog niet, waardoor de gebruiker niet met het toestel mag vliegen. De trainingen worden op dit moment alleen gegeven door het Engelse EuroUSC en door het NLR in Amsterdam.

(c) Bas Joosse

Eisen
Voor iedere vlucht moet een piloot minstens 24 uur van tevoren een NOTAM (Notice to Airmen) indienen dat hij gedurende een bepaalde tijd wil vliegen op een locatie. Tijdens iedere vlucht moet hij een geldige luchtvaartkaart bij zich hebben om te zien waar hij wel en niet mag vliegen. Vliegen is bijvoorbeeld niet toegestaan in de CTR rond een luchthaven.

Iedere vlucht moet met daglicht zijn en de piloot moet zijn toestel altijd kunnen zien. Ook is het niet toegestaan om te vliegen binnen 150 meter van bebouwing. In stedelijk gebied wordt het dus lastig om te vliegen, als je je al buiten de CTR van een luchthaven bevindt. De CTR van Schiphol loopt bijvoorbeeld van het Noord-Hollandse Limmen naar Boskoop in Zuid-Holland. Dit is een afstand van 57 kilometer hemelsbreed. Een eventuele aanvraag voor de opnames die bijvoorbeeld gemaakt werden in Alphen aan den Rijn zou, om meerdere redenen worden afgewezen door de provincie.

Straffen
De nieuwe wet geeft een rechter ook mogelijkheden om straffen op te leggen. Bij de ontheffingen werden ook al boetes opgelegd, maar daar was veel op af te dingen. Nu wettelijk is vastgelegd wat wel en niet mag, heeft de rechter iets in handen om overtreders te veroordelen. Die bedragen maximaal 8100 euro of een gevangenisstraf van zes maanden. Een vrachtwagenchauffeur die zijn toestel liet crashen op Schiphol, is tot nu toe één van de weinige mensen die daadwerkelijk beboet zijn.

Nieuwe regels
Er zijn plannen om het gebruik van rpas-systemen tot 4 kilogram vrij te geven, hier is dan geen training en geen brevet meer voor nodig. Bij diverse organisaties stuit dit plan op veel weerstand. Een normaal verkeersvliegtuig is berekend op een botsing met een vogel van een kilo. Als het RPAS-gebruik tot vier kilo wordt vrijgegeven, dreigen er gevaarlijke situaties. Een kleine drone kan veel schade aanrichten aan een vliegtuig.

Diverse organisaties, waaronder de ANWB, VNV en LVNL maken zich zorgen over de toename van het recreatieve gebruik. In het Financieele Dagblad pleitten zij eind juli dan ook voor strengere regelgeving, maar vooral voor meer bewustzijn onder de gebruikers.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Drone Longread Longread overzicht artikel NLR Regelgeving Weekend Longread
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Bas Joosse
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde Artikelen

Ryanair 737-passagiers snappen besluit niet

22/06/2025Redactie

Ongelukkig begin voor gloednieuwe American Airlines 787

22/06/2025Redactie

Balletje ligt bij Eindhoven Airport

22/06/2025Redactie
Recent

Ryanair 737-passagiers snappen besluit niet

22/06/2025

Ongelukkig begin voor gloednieuwe American Airlines 787

22/06/2025

Balletje ligt bij Eindhoven Airport

22/06/2025
Populair

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

22/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?