Een reddingsplan voor Kenya Airways kan ten koste gaan van het aandeel van KLM in de maatschappij. Ook bekijkt de overheid of de overeenkomst met KLM niet juist negatief is voor Kenya Airways.
Verliezen
Kenya Airways heeft het gebroken boekjaar 2014/2015 afgesloten met een recordverlies voor belasting van bij 30 miljard Keniaanse Shilling (€ 270 miljoen). Het is het derde jaar op rij waar een verlies wordt geboekt. De Keniaanse minister van Financiën, Henry Rotisch, zegt dat er €450 tot €550 miljoen euro kostend reddingsplan nodig is. Eerder werd van 200 miljoen uitgegaan. Door de nieuwe verliezen neemt de schuld verder toe, waardoor er nog moeilijk nieuwe leningen kunnen worden afgesloten. Ook zijn de aandelen meer waard dan het bedrijf aan geld en inventaris heeft.
Reorganisatieplan
Het grootste probleem van de maatschappij is de daling van passagiers na de terroristische aanslagen in het land. Bovendien heeft Kenya veel geld nodig voor de nieuwe vliegtuigen die besteld zijn. Twee consultancy bureau’s zijn ingehuurd om met een reorganisatieplan te komen. Het plan wordt over twee maanden gepresenteerd en zal rigoureus zijn, aldus de minister. De Afrikaanse Ex-Im bank is ingehuurd om bijna € 200 miljoen aan leningen op te halen en door verkoop van vliegtuigen en land moet € 100 miljoen worden opgehaald. Mogelijk worden zelfs gloednieuwe Dreamliners verkocht. Nu de verliezen aanhouden is dus € 150 tot € 250 miljoen meer nodig.
De Keniaanse overheid heeft al aangegeven dat er geen Kenia is zonder Kenya Airways. Door het ontbreken van treinverbindingen en zeer slechte wegen is de maatschappij cruciaal voor het land. Het is de spoorwegmaatschappij in de lucht, zo zei een minister.
Na de presentatie van het reorganisatieplan wordt de definitieve investering bekend gemaakt.
Investering overheid
De overheid kijkt naar een extra kapitaalinjectie om de maatschappij te redden. De regering een belang van 30% in Kenya Airways. Meer geld in het bedrijf pompen zou betekenen dat dit percentage wordt verhoogd ten koste van andere aandeelhouders. KLM is met 27% de andere grote aandeelhouder. Rotich zegt wel met andere aandeelhouders te willen samenwerken om het geld op te brengen. Als ze niet meewerken verwatert hun aandeel. Bij Alitalia gebeurde hetzelfde. De schulden werden zo hoog dat de overheid en banken er geld in stopten. Air France-KLM wilde geen extra geld erin stoppen en het aandeel verwaterde van 25% naar 7%.
Onderzoek naar KLM
Aan het reorganisatieplan gaat een onderzoek vooraf naar wat er mis is gegaan. De belangrijkste te onderzoeken onderwerpen zijn: de aanschaf van vliegtuigen, pilotensalarissen, aangaan van leningen en de voorwaarden van de contracten met Air France-KLM.
De afspraken met KLM over routes en codeshares zouden een gezonde operatie van Kenya Airways in de weg staan. De minister zegt in de krant All Africa erover: “We are also looking into the agreement we had with KLM, are they impacting negatively on the airline success?” Na het onderzoek wordt de partnerschap heroverwogen.
Piloten
Onder andere de salarissen van de piloten staan op de rol aangepakt te worden. Vergeleken met bijvoorbeeld Ethiopian zouden deze veel te hoog zijn en in de hoogste regionen ter wereld staan. Er is al langer een conflict met de piloten over de salarissen. De piloten voeren al een tijd een langzaam-aan actie, waardoor er veel vertragingen zijn.
Bestuurders
Het onderzoek richt zich ook op de bestuurders en of zij geen fouten hebben gemaakt. De huidige CEO Mbuvi Ngunze en de ex-baas Titus Naikuni liggen onder vuur. De besluiten van het management om de vloot te verdubbelen ten behoeve van nieuwe bestemmingen en brandstofbesparingen te krijgen door met nieuwe (zuinige) vliegtuigen te vliegen worden nu bekeken of dit wel de juiste waren. Er zijn leningen met hoge rentepercentages afgesloten. Hoger dan nodig was volgens de minister. Hiermee zijn grote vliegtuigen gekocht om naar de VS, China, Korea en Vietnam te gaan vliegen. De maatschappij krijgt de kisten echter niet vol. Volgens de minister had ook aan negatieve scenario’s gedacht moeten worden. Niet alleen de consultant bureau’s bekijken dit, de regering doet zelf ook een onderzoek.
De B777’s worden allemaal verkocht. Vanaf 6 september vliegt Kenya met een B787-8 naar Amsterdam en niet meer de huidige B777-300ER.
Aandelen
Tot 2012 was KLM de grootste aandeelhouder, maar in 2012 werd de overheid dit. De nieuwe investeringen werden gebruikt voor de aanschaf van de vliegtuigen, waar nu een deel van de problemen voor het bedrijf in zit. Stonden de aandelen in 2012 nog voor KES 13 genoteerd, nu is dat 5,25. In 2015 is de waarde van de aandelen van KLM van € 31 miljoen op 1 januari naar minder dan € 20 miljoen nu gegaan. In 2012 stopte KLM als toenmalig grootste aandeelhouder nog $ 65 miljoen in de maatschappij.