De cijfers van Transavia zijn hierin ook meegenomen. Van de 8,9 miljoen passagiers vervoerde de prijsvechter ruim 1,3 miljoen mensen. Dit is 9,3 procent meer dan vorig jaar. Bij het moederbedrijf groeide het passagiersaantal met 2,4 procent tot 7,6 miljoen. De toestellen waren goed bezet, 89,3 procent van de stoelen werd verkocht bij Air France of KLM, bij Transavia was 91,6 procent van de stoelen bezet.
Vrachtcapaciteit
De vraag op de vrachtmarkt nam ook in juli weer verder af. De toestellen zaten slechts voor 57,8 procent vol. De capaciteit werd met acht procent verlaagd, de vraag daalde met tien procent.
De malaise op de vrachtmarkt is voor KLM de reden om minder uren voor vrachtvervoer in te kopen bij Martinair. Daarom moet de vrachtmaatschappij meerdere MD11’s aan de grond houden. Dit maakt allemaal deel uit van een saneringsplan, wat uiteindelijk zal leiden tot de verdwijning van Martinair. De rechter oordeelde vorige week dat KLM en Martinair geen andere keuze hebben, hoewel de ondernemingsraad van Martinair fel tegen deze saneringsplannen is.