De vraag naar luchtvracht vertraagde in juni maar groeide nog wel. Ondertussen trekt Qatar Airways zich daar niks van aan en heeft de maatschappij een nieuwe 747F in ontvangst genomen.
Markt
Koepelorganisatie IATA heeft de cargo-cijfers over juni bekend gemaakt. De groei bedroeg 1,4% ten opzichte van het jaar ervoor. In Azië, Noord-Amerika en Latijns-Amerika daalde de markt zelfs met respectievelijk 0,3%, 3,3% en 1,6%. In Europa was geen groei of daling te zien van de vraag, terwijl de capaciteit steeg met 2,2%. Groei was er wel, in Afrika 6,7% en in het Midden-Oosten zelfs met 15,3%. In heel 2015 was de groei in het eerste half jaar +3,5%.
IATA analyseert de situatie: “The half-year report for air cargo is not encouraging. With growth of just 1.2% over June last year, markets are basically stagnating. Some carriers are doing better than others at picking up the business that is out there. But overall it has been a disappointing first half of 2015, especially considering the strong finish to 2014. The remainder of the year holds mixed signals. The general expectation is for an acceleration of economic growth, but business confidence and export orders look weak. Air cargo and the global economy will all benefit if governments can successfully focus on stabilizing growth and stimulating trade by removing barriers.”
Qatar
Qatar Airways nam vandaag de eerste B747F in ontvangst. De eerste vlucht is meteen uitgevoerd en ging naar Hong Kong. Het is de eerste vrachtversie B747F (een 747-400) voor Qatar en vervangt de omgebouwde B747-400BCF. Het nieuwe toestel heeft een laadvermogen van 112,5 ton en geeft de maatschappij de mogelijkheid extra grote vracht mee te nemen. Qatar vliegt verder met A300F’s en B777F’s.
De flexibiliteit in laden is een voordeel van de B747F. De grote zijdeur zorgt voor snelle raden. In oktober komt er nog een B747F die ook de neus kan openen voor in- en uitladen. Op de Paris Airshow bestelde Qatar vier B777F’s waarmee de order naar acht gingen. Daarnaast staan er ook nog twee A330F’s in bestelling.