Ryanair is in gesprek met Aer Lingus en British Airways over het aanleveren van passagiers voor long-haul vluchten, zegt CEO O’Leary tegen Reuters.
Dit zou een koerswijziging betekenen voor low-cost carriers die tot nog toe zonder long-haul netwerk opereren en vooral point-to-point tickets aanbieden. O’Leary denkt dat de komende vijf tot tien jaar verandering zal brengen en de maatschappij een feeder-functie erbij zal krijgen. De passagier vliegt met Ryanair naar een hub van een netwerk-maatschappij zoals British Airways of KLM en stapt daar met hetzelfde ticket op een intercontinentale vlucht over.
Het voordeel voor de netwerk-maatschappij is dat ze een veel goedkopere short-haul vlucht krijgen, aldus O’Leary. Grootste probleem is nog wie de verantwoordelijkheid krijgt van een gemiste verbinding, Ryanair wil dat bij de long-haul maatschappij leggen. Deze moet ook het kaartje gaan verkopen en het operationele deel op zich nemen. Ryanair verkoopt een vlucht aan bijvoorbeeld KLM. Wel biedt Ryanair aan dat passagiers op de terugvlucht bij vertraging (van de lange vlucht) met een andere Ryanair vlucht mee kunnen om op hun eindbestemming te komen.
De gesprekken met Aer Lingus zijn het verst gevorderd en de Ryanair topman zegt dat het mogelijk zou kunnen zijn om in november te beginnen. Met British Airways is gesproken over long-haul vluchten vanaf Stansted, een belangrijke basis van Ryanair. BA vliegt daar nu nog niet. Volgens een BA-woordvoerder zijn er over dit onderwerp nog geen formele gesprekken gevoerd. Ryanair zegt ook met TAP Portugal, Norwegian en Virgin Atlantic te hebben gesproken.
Een connectie tussen een low-cost carrier en een netwerk maatschappij is een taboe die nog niet doorbroken is. O’Leary zegt tenslotte dat de passagiers slechts een klein deel van de Ryanair operatie uit zouden maken, maar wel 50% van long-haul vluchten kunnen gaan vullen in de toekomst.