Etihad heeft een aanbod afgeslagen om een minderheidsbelang te nemen in RwandAir.
De CEO van de Rwandese maatschappij zegt op maandag tegen verslaggevers met Etihad en Ethiopian in gesprek te zijn over een gedeeltelijke overname. RwandAir zoekt een strategische partner om de hub op Kigali uit te bouwen en wil een 49% minderheidsbelang verkopen.
In een reactie zegt Etihad geen minderheidsbelang te willen nemen. Een woordvoerder zegt dat de maatschappij uit Abu Dhabi een aanbod heeft afgeslagen. “Etihad houdt constant de markt in de gaten of er commerciële relaties kunnen worden aangegaan. Etihad heeft de afgelopen jaren door minderheidsbelangen en codeshares een netwerk van maatschappijen opgebouwd zonder deel uit te maken van één van de drie grote allianties. Het heeft belangen in Alitalia, airberlin, Jet Airways, Air Serbia, Air Seychelles, Aer Lingus (wordt verkocht aan IAG) en Darwin Airline dat als Etihad Regional vliegt. Er is een codeshare met KLM.
De Rwandese regering heeft een 99% belang in RwandAir en wil de maatschappij privatiseren. Ethiopian lijkt de beste kandidaat. Naast de codeshare die er al is doet de maatschappij ook het onderhoud van de vier 737’s van RwandAir. Ook worden een deel van de trainingen van het personeel bij Ethiopian gevolgd. De maatschappij uit Ethiopië draait goed, in tegenstelling tot een aantal andere grote Afrikaanse carriers wordt een flinke winst geboekt. Ethiopian investeerde eerder in twee andere Afrikaanse beginnende maatschappijen.
RwandAir is een snel groeiende maatschappij met naast de vier B737’s ook vier Bombardiers in de vloot (2 CRJ900’s en 2 Q400’s). Dit jaar komt er nog een vijfde B737 (een -800). Voor de komende jaren zijn er twee 787’s en twee A330’s besteld. Er zijn codeshares met onder andere South African, Brussel Airlines en Proflight Zambia.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.