Emirates Airline lanceert een nieuwe route naar Panama City en zal daarmee de langste route ter wereld hebben.
Vanaf 1 februari zal een B777-200LR dagelijks naar de hoofdstad van Panama vliegen. De route is 13.808 km en daarmee 18 km langer dan de huidige langste route: Sydney-Dallas met een Qantas A380. De heenvlucht duurt het langste: 17 uur en 35 minuten. Terug naar Dubai is met 15:45 uur bijna twee uur korter. De Qantas-vlucht duurt 16:55 uur.
De Emirates B777 is uitgerust met acht first class, 42 business en 216 economy. De -LR variant is gemaakt voor de lange afstand (lr=long range) en kan bijna elke twee steden ter wereld met elkaar verbinden. Volgens Boeing specificaties kan het toestel nog iets verder vliegen dan de huidige route. Emirates zet op een nieuwe route vaak de B777-200LR in en schaalt dit dan op naar grotere toestellen. Voor deze route wordt dat lastiger want de B777-300ER haalt de afstand niet. De long range A380 van de maatschappij zou de afstand theoretisch net halen.
Emirates over de nieuwe bestemming: “Panama City will be our first destination gateway in Central America, providing a convenient option for our passengers travelling from or through our global hub in Dubai and onward to destinations throughout Central America, the Caribbean and the northern part of South America,” said His Highness Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum, Chairman and Chief Executive of Emirates Airline & Group. “We’re also pleased to be the only commercial airline to offer a daily, First Class service to travellers on what will be the world’s longest non-stop flight.”
EK251 vertrekt om 08:05 uit Dubai en is im 16:40 in Panama.
EK252 voert de terugvlucht uit. Vertrek is om 22:30 en aankomst 23:15 +1. Ruim een hele dag later dus.
Langste vlucht
De langste non-stop commerciële vlucht ooit werd uitgevoerd door Singapore Airlines van Singapore naar Newark. Deze route werd uitgevoerd door een A340-500 geheel in business class uitgevoerd, 100 stoelen. De reistijd bedroeg 18:50 uur en daarin werd een afstand van 15.343 km afgelegd. Het was alleen mogelijk doordat er niet zoveel mensen aan boord waren en het toestel lichter was. De vlucht kon financieel niet uit en is eind 2013 geschrapt. Singapore Airlines kijkt overigens naar mogelijkheden om de vlucht te herstellen, maar dan met goedkopere vliegtuigen dan de viermotorige brandstofslurper.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.