Eén van de incidenten, dat als ‘ernstig’ bestempeld wordt, vond plaats op 10 mei dit jaar, maar is nu pas naar buiten gekomen. De bemanning van een landende A320 op de Zwanenburgbaan besloot tot een doorstart, terwijl een E190 op datzelfde moment een startklaring kreeg vanaf de Kaagbaan. Bij een doorstart vanaf de Zwanenburgbaan kruisen beide toestellen elkaar.
De dienstdoende luchtverkeersleider had de situatie niet goed in de gaten, volgens de onderzoeksraad werd hij door iemand anders op het gevaar geattendeerd. Door de toestellen een verschillende richting op te sturen, de doorstartende Airbus moest naar rechts en de Embraer naar links, werd een botsing voorkomen. Welke maatschappijen bij het incident betrokken waren, is onbekend.
Delta Airlines
De gebeurtenis lijk sterk op een incident dat vorige week vrijdag plaatsvond op Schiphol. Een 777 van Delta Airlines moest toen de start vanaf de Kaagbaan afbreken omdat op de Zwanenburgbaan een A319 van Air Serbia een doorstart maakte.
Aalsmeerbaan
Het andere incident vond plaats op 13 juni. Een A320 startte vanaf de Aalsmeerbaan, terwijl de baan nog niet vrijgegeven was. Nadat de Airbus toestemming gekregen had om te vertrekken, werd in de toren duidelijk dat de baan nog niet vrijgegeven was. Omdat er geen gevaar was, hoefde het toestel de start niet af te breken. Van welke maatschappij het toestel was, is ook in dit geval niet duidelijk.