fbpx
AirlinesNieuwsOnderwerpen

Nijhuis: “Schiphol kan KLM niet redden”

KLM_737-800_Havik_Schiphol_torenSchiphol kan KLM niet redden, mocht de maatschappij failliet gaan. Dat zegt topman Jos Nijhuis vandaag in de Volkskrant. Hij noemt het ondenkbaar dat de carrier verdwijnt. “Dan is er ook geen toekomst voor Schiphol.”

Ondanks het grote belang dat Schiphol heeft bijeen gezonde KLM, kan de luchthaven de home carrier niet redden. “KLM moet zichzelf redden. Als ze de bezuinigingen doorvoeren, kan het bedrijf weer gezond worden”, stelt Nijhuis. In de tussentijd moet Schiphol zichzelf aantrekkelijker maken zodat passagiers bewust kiezen om op Schiphol over te stappen.

Eén van de maatregelen die Nijhuis neemt, is het verlagen van de luchthavengelden in 2016. Die gaan substantieel omlaag. Ook KLM profiteert daarvan, omdat de maatschappij minder aan Schiphol hoeft te betalen.

Uitbreiding
Om aantrekkelijker te worden, wil Schiphol verder uitbreiden. Een nieuwe terminal en een nieuwe pier moeten daarvoor zorgen. De pier, die in 2022 klaar moet zijn, komt op de plaats van het Romeo-platform, waar nu een deel van de vrachttoestellen wordt afgehandeld. Die worden verplaatst naar het S-platform, aan de andere kant van de Kaagbaan.

Concurrentie
Er is veel te doen over de Open Skies verdragen, waar op dit moment vooral de drie grote maatschappijen uit de Perzische golf van lijken te profiteren. Alle drie de maatschappijen vliegen zowel met passagiers als vracht op Schiphol. Critici zeggen dat dit een directe bedreiging is voor KLM, omdat Qatar, Emirates en Etihad subsidie zouden krijgen van de staat.

Nijhuis benadrukt dat hij geen invloed heeft op het toekennen van de landingsrechten voor de golfmaatschappijen. Een onafhankelijke slotcoördinator wijst de slots toe. Over Open Skies zegt hij: “Aanvankelijk heeft KLM daar enorm van geprofiteerd door naar Dubai en Abu Dhabi te gaan vliegen, nu zie je dat het ook andersom gebeurt. Dat is het gevolg van iets waar de politiek dus voor heeft gekozen. Het is niet aan mij om daar uitspraken over te doen.” Ook over de vermeende staatssteun aan de golfmaatschappijen zwijgt de topman.

Op de bouw van luchthavens in het Midden Oosten gaat hij wel in. De manier waarop Dubai International Airport en de luchthaven van Doha gebouwd worden, noemt hij oneerlijk. “Daar worden miljardeninvesteringen gedaan terwijl de lage luchthaventarieven dat niet rechtvaardigen. Dat kan haast niet anders dan met behulp van subsidie en het is onmogelijk daartegenop te concurreren.”

Lelystad
Nijhuis is fervent voorstander van de uitbreiding van Lelystad Airport. Schiphol Group investeert zo’n negentig miljoen euro in de uitbreiding. Ondanks de goedgekeurde plannen, zijn er nog geen maatschappijen die naar het vliegveld gaan vliegen. Ryanair zou het overwegen, maar heeft nog geen besluit genomen. Volgens Nijhuis zijn er wel geïnteresseerde maatschappijen. “We zitten om tafel met verschillende luchtvaartmaatschappijen.De namen maken we pas eind 2017 bekend.”

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button