Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’

    17/05/2025

    Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

    17/05/2025
  • Achtergrond

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Rubriek»Foto-artikel»Spotter Sunday: McDonalds AN-2
Foto-artikel

Spotter Sunday: McDonalds AN-2

Joeri van OrmondtDoor Joeri van Ormondt16/08/2015Update:28/10/2017Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

McDonalds in Budapest heeft een klassieke Antonov AN-2 voor de deur gezet. Het toestel wordt af en toe gebruikt voor kinderpartijtjes zo vertelt een medewerker.

Het toestel vloog als HA-MHU tussen 1974 en 1994 in civiele dienst voor Air Service Hungary. Het toestel (1G155-12) is in Polen gebouwd door MZL Mielec onder licentie van Antonov.

Meer spotter sunday foto’s in de rubriek.

Foto’s

AN-2_McDonalds_1

AN-2_McDonalds_2

AN-2_McDonalds_4

AN-2_McDonalds_5

Antonov AN-2

De AN-2 heeft lang in het Guinness Book of Records gestaan als langst geproduceerd vliegtuig (45 jaar). Onlangs is het door de C-130 ingehaald. Het toestel is gebouwd voor landbouwtoepassingen en transport. Opmerkelijk is de ultrakorte take-off afstand. De landingsbaan kan zeer ruw zijn. Het toestel blijft nog vliegen bij een snelheid van 40 km/u, ter vergelijking een Cessna heeft tenminste 80 km/u nodig. Eerste vlucht was in 1947. Er kunnen 12 passagiers of een ton aan cargo mee. In totaal zijn er in de Sovjet-Unie al 19.000 gebouwd. Het toestel werd ook in Polen en China geproduceerd.

De An-2 komt het dichtst bij de mogelijkheden van een helikopter, daarom is het toestel zo populair. Een vliegtuig is makkelijker te onderhouden dan een gecompliceerde heli.

Een trucje dat de piloten op airshows wel uithalen is ‘achteruit’ vliegen of stil hangen. Door de extreem lage snelheid die nodig is om niet in een staal te raken is dit mogelijk. De piloot stuurt in een harde tegen wind. De wind kan zo hard zijn dat het vliegtuig (heel langzaam) achteruit gaat maar toch onder volledige controle is. Een piloot legt aan the Verge uit: “If you’ve got a strong enough wind, let’s say 15 to 20 knots, you can ‘hover’ the airplane. You put all of the flaps down and leading edge slats on the front of the wing, you turn the aircraft 40 degrees into the wind and give the engine an awful lot of power and you can hold it there.”


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Antonov Budapest Spotter Sunday
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Joeri van Ormondt
  • Website
  • LinkedIn

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde Artikelen

Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

18/05/2025Leonard van den Broek

Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

10/05/2025Redactie

Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

10/05/2025Redactie
Recent

Lufthansa-vlucht krijgt gevaarlijke wending

18/05/2025

Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

18/05/2025

EasyJet A320-passagiers krijgen last van hetzelfde

18/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025

CEO Ben Smith vaart andere koers dan KLM-personeel

16/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?