fbpx
Foto-artikel

Spotter Sunday: McDonalds AN-2

McDonalds in Budapest heeft een klassieke Antonov AN-2 voor de deur gezet. Het toestel wordt af en toe gebruikt voor kinderpartijtjes zo vertelt een medewerker.

Het toestel vloog als HA-MHU tussen 1974 en 1994 in civiele dienst voor Air Service Hungary. Het toestel (1G155-12) is in Polen gebouwd door MZL Mielec onder licentie van Antonov.

Meer spotter sunday foto’s in de rubriek.

Foto’s

AN-2_McDonalds_1

AN-2_McDonalds_2

AN-2_McDonalds_4

AN-2_McDonalds_5

Antonov AN-2

De AN-2 heeft lang in het Guinness Book of Records gestaan als langst geproduceerd vliegtuig (45 jaar). Onlangs is het door de C-130 ingehaald. Het toestel is gebouwd voor landbouwtoepassingen en transport. Opmerkelijk is de ultrakorte take-off afstand. De landingsbaan kan zeer ruw zijn. Het toestel blijft nog vliegen bij een snelheid van 40 km/u, ter vergelijking een Cessna heeft tenminste 80 km/u nodig. Eerste vlucht was in 1947. Er kunnen 12 passagiers of een ton aan cargo mee. In totaal zijn er in de Sovjet-Unie al 19.000 gebouwd. Het toestel werd ook in Polen en China geproduceerd.

De An-2 komt het dichtst bij de mogelijkheden van een helikopter, daarom is het toestel zo populair. Een vliegtuig is makkelijker te onderhouden dan een gecompliceerde heli.

Een trucje dat de piloten op airshows wel uithalen is ‘achteruit’ vliegen of stil hangen. Door de extreem lage snelheid die nodig is om niet in een staal te raken is dit mogelijk. De piloot stuurt in een harde tegen wind. De wind kan zo hard zijn dat het vliegtuig (heel langzaam) achteruit gaat maar toch onder volledige controle is. Een piloot legt aan the Verge uit: “If you’ve got a strong enough wind, let’s say 15 to 20 knots, you can ‘hover’ the airplane. You put all of the flaps down and leading edge slats on the front of the wing, you turn the aircraft 40 degrees into the wind and give the engine an awful lot of power and you can hold it there.”

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Joeri van Ormondt

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde artikelen

Back to top button