Een ATR 42 van het Indonesische Trigana Air Service is van de radar verdwenen, dit bevestig de Search & Rescue organisatie Basarnas. Na het invallen van de duisternis is op maandag verder gegaan met de zoektocht. Het toestel is nog niet gevonden.
Verdwenen van radar
Het toestel verdween tijdens vlucht TGN 267 van Jayapura naar Oksibil, beide op het westelijke, Indonesische deel van Nieuw Guinea. De ATR had zondag om 15:16 uur lokale tijd (08:16 uur Nederlandse tijd) aan moeten komen, maar om 14:37 uur LT verdween het van de radar. De vertrektijd van Jayapura was om 07:21 Nederlandse tijd. Het is een vlucht van iets meer dan 250 km.
Aan boord waren vijf crew en 49 passagiers (44 volwassenen, 2 kinderen en 3 peuters). Het toestel (PK-YRN) is 27 jaar oud.
Een vliegtuig van Associated Mission Aviation zou wrakstukken gezien hebben bij de Oksop waterval, een bergachtig en zeer dicht bebost gebied in het midden van Papua. De lokale politie, leger en Basarnas hebben teams naar de plek gestuurd.
Zoektocht
De zoektocht wordt geleid door Basarnas, het officiële search and rescue orgaan van Indonesië. Barnasas benadrukt maandagmiddag (lokale tijd) dat het toestel nog niet gevonden is. Eerder waren er berichten dat het toestel gevonden zou zijn, maar dit is dus niet het geval. Ook de gemelde locatie komt niet overeen met de informatie van Basarnas. Een zoekvliegtuig zou wrakstukken gezien hebben, er is een team naar d plek onderweg voor nader onderzoek.
Basarnas blijft ook maandag zoeken tot het donker is. De zon gaat rond 18:15 uur lokale tijd onder (11:15 uur Nederlandse tijd). Om 19:00 is het pikdonker wat de reddingsactie zeer lastig zal maken. Maandag ging ook Trigana zelf zoeken en heeft daar een andere ATR 42 voor ingezet. Door invallende schemer moest dit toestel onverrichter zake weer terugkeren.
Geld aan boord
Het Indonesische postkantoor zegt tegen BBC dat er 6,5 miljard Rupiah aan boord van het toestel was, ruim € 420.000. Het geld was bestemd voor de afgelegen dorpen van Papua, waar het toestel naar op weg was. In dit dit van Indonesië gaat veel transport door de lucht omdat er geen of slecht begaanbare wegen zijn.
Foto
Een foto van de mogelijke crashsite is naar buiten gekomen.
BREAKING UPDATE with PHOTO: Search teams at the suspected crash site of #Trigana #TGN267 in #Oksibil #Papua. pic.twitter.com/r2EosTfT93
— News_Executive (@News_Executive) 17 augustus 2015
Het zou op onderstaande locatie zijn. De berg is daar bijna 3.000 meter hoog.
Trigana
Trigana vliegt met 22 toestellen. Er zijn acht ATR’s (42 en 72) in de vloot, acht classic 737’s en een aantal kleinere toestellen. De maatschappij vliegt op 21 bestemmingen, allen in Indonesië en vooral vanaf de hub Jakarta Halim airport. Het hoofdkantoor staat ook in Jakarta. De maatschappij staat (net zoals de meeste Indonesische maatschappijen) op de EU zwarte lijst. De maatschappij heeft een lange historie van ongelukken. in totaal zijn er sinds de oprichting in 1992 negentien grote incidenten geweest. Acht toestellen moesten worden afgeschreven en elf werden zwaar beschadigd. Er zijn 23 doden bij die ongelukken gevallen, veertien passagiers en negen crewleden.
Het grootste ongeluk was volgens de Flightglobal Acsent Fleet database op 17 november 2006 toen een Twin Otter op de berg Mount Gergaji crashte waarbij twaalf doden vielen. Het meest recente ongeval was nog dit jaar toen in januari een andere Twin Otter controle verloor tijdens een landing op Enarotali Airport, Papua. Iedereen overleefde de crashlanding. De vliegtuigen die eerder verloren gingen of beschadigd werden waren een Antonov An-72, ATR 42-300, drie Fokker F-27’s en dertien Twin Otters.
Het vorige ATR 42 ongeluk was op 11 februari 2010 met een toestel met registratie PK-YRP. Tijdens de approach van de landing op Samarinda was er een probleem met de linker motor. De crew brak de landing af en week uit op alleen de rechter motor naar Balikpapan, bijna 100 km verderop. Tien minuten later werd gemeld dat ook de rechter motor ermee ophield. Er werd een noodlanding in een veld gemaakt. Van de 52 inzittenden raakte slechts één gewond. Het toestel kon naar de sloop.
Oorspronkelijke bericht: 16-aug 11:17
Update 1: 16-aug 16:55
Update 2: 17-aug 07:21
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!