Zondag crashte een ATR 42-300 met 54 mensen aan boord op Papua. Er zijn nog geen hulpteams ter plaatste geweest, maar gevreesd wordt dat niemand de crash overleefd heeft.
Crashes
De ATR van Trigana verloor radarcontact boven de bergachtige jungle boven de meest oostelijke uithoek van Indonesië. Het is de derde grote crash in ruim een half jaar voor Indonesië. In juni stortte er een C-130 van de luchtmacht op een woonwijk van de stad Medan. Alle 121 inzittenden en 22 mensen op de grond kwamen om. Het onderzoek naar de crash loopt nog, maar de luchtmacht heeft uit voorzorg alle oude C-130’s aan de grond gehouden. In december crashte een AirAsia A320 in Java Zee. Alle 162 inzittenden kwamen om. Ook naar deze ramp loop het onderzoek nog.
Trigana
De maatschappij staat (net zoals de meeste Indonesische maatschappijen) op de EU zwarte lijst. De maatschappij heeft een lange historie van ongelukken. in totaal zijn er sinds de oprichting in 1992 negentien grote incidenten geweest. Acht toestellen moesten worden afgeschreven en elf werden zwaar beschadigd. Er zijn 23 doden bij die ongelukken gevallen, veertien passagiers en negen crewleden.
Het grootste ongeluk was volgens de Flightglobal Acsent Fleet database op 17 november 2006 toen een Twin Otter op de berg Mount Gergaji crashte waarbij twaalf doden vielen. Het meest recente ongeval was nog dit jaar toen in januari een andere Twin Otter controle verloor tijdens een landing op Enarotali Airport, Papua. Iedereen overleefde de crashlanding. De vliegtuigen die eerder verloren gingen of beschadigd werden waren een Antonov An-72, ATR 42-300, drie Fokker F-27’s en dertien Twin Otters.
Het vorige ATR 42 ongeluk was op 11 februari 2010 met een toestel met registratie PK-YRP. Tijdens de approach van de landing op Samarinda was er een probleem met de linker motor. De crew brak de landing af en week uit op alleen de rechter motor naar Balikpapan, bijna 100 km verderop. Tien minuten later werd gemeld dat ook de rechter motor ermee ophield. Er werd een noodlanding in een veld gemaakt. Van de 52 inzittenden raakte slechts één gewond. Het toestel kon naar de sloop.
Indonesische luchtvaart
In de New York Times zegt een statisticus in december dat 1 op de miljoen passagiers de dood vond afgelopen tien jaar in Indonesië. Dat is 25x meer dan in de VS. De veiligheid is dermate bedenkelijk dat de EU alle Indonesische maatschappijen in één keer op de zwarte lijst heeft gezet in 2007. Vier, zoals Garuda en AirAsia, zijn daar weer vanaf gekomen, maar de EU heeft nog weinig vertrouwen in de luchtvaart van het land.
De uitgestrektheid van het land zorgt voor een boom van maatschappijen. Indonesië telt ruim 17.500 eilanden, waarvan er 6.000 bewoond zijn. Het is het op drie na grootste land van de wereld in omvang en heeft 250 miljoen inwoners. Hemelsbreed is het ruim 5.000 km van de oostelijke naar de westelijke punt. Daarnaast zijn veel wegen slecht of zijn er überhaupt geen wegen.
De groei van de luchtvaart is exponentieel waardoor de kans op ongelukken verder toeneemt. De FAA heeft het land als category 2 qua veiligheid bestempeld. Dit betekent een gebrek aan regels en maatregelen om vliegmaatschappijen te controleren. Ook kan het betekenen dat de toezichthouder onvoldoende is toegerust met technische kennis, getraind personeel bijhouden van documenten en inspectie procedures.
Verbetering
Na de crash met de C-130 is er samen met de FAA een werkgroep opgesteld dom de luchtvaart te verbeteren. Er zijn tekenen dat er enige verbetering is, maar meer middelen zijn nodig. Een belangrijke investering zou die in vliegvelden moeten zijn. Veel luchthavens zijn ernstig verstopt en handelen veel meer passagiers af dan waar ze voor bedoeld zijn.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.