fbpx
OnderwerpenVliegtuigen

Eerste vleugel A350-1000 gaat in productie

De vleugels van de eerste Airbus A350-1000 worden op dit ogenblik geassembleerd in de Airbus-fabriek in het Welshe Broughton (Groot-Brittannië).

Een A350-1000-vleugel heeft dezelfde spanwijdte als die van de A350-900, maar 90% van de onderdelen werden aangepast en de binnenste vleugelwelvingsklep (trailing edge) werd groter gemaakt om de vleugel aan te passen voor bijkomende payload en reikwijdte.

The -1,000 test wing in the A350 factory

Met een lengte van 32 meter en een 6 meter breedte is de vleugel van een A350 XWB het grootste vliegtuigonderdeel ooit dat van koolstofvezel-composietmateriaal werd gemaakt. De vleugels werden ontworpen en ontwikkeld in de Airbus-fabriek te Filton, nabij Bristol, waar ook een aantal andere systemen worden ontworpen en getest zoals het landingsgestel en de brandstofsystemen.

De moderne vleugels van de A350 XWB maken het toestel sneller, efficiënter en ook stiller. Het ontwerp van de vleugel bevat verschillende gestroomlijnde details, onder andere speciale aanvalsboorden (droop-nose slats) en nieuwe aanpasbare flaps, die de efficiëntie van het vliegtuig bij lagere snelheden ten goede komen.

Om te efficiëntie bij hoge snelheden te verbeteren, kan de A350 XWB zijn flaps buigen, waardoor het vleugelprofiel geoptimaliseerd kan worden en een betere ladingcontrole mogelijk wordt.

Bestel nu een uniek custom made raampaneel!

Dit unieke raampaneel uit een Boeing 737-BBJ kun je naar eigen smaak laten bewerken.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button