Technici van Boeing gebruikten bij een test een brandstofvervanger, die volgens de fabrikant gebruikt kon worden. “Dat was dus niet het geval”, aldus Boeing-woordvoerder Chick Ramey.
De beschadigde leidingen zijn doorgespoeld en bekeken. Sommige delen moeten vervangen worden. “Dat gebeurt zo snel mogelijk”, zegt Ramey.
Het tankvliegtuig had oorspronkelijk al eind 2014 moeten vliegen. Door diverse tegenslagen is dat niet gelukt. In juli liet Boeing nog weten 835 miljoen dollar extra nodig te hebben omdat het project duurder uitviel. In totaal is nu 1,26 miljard dollar uitgegeven aan kostenoverschrijdingen.
Productie
Hoewel het toestel nog niet gevlogen heeft en de vliegtesten vertraging oplopen, is de productie wel vast opgestart. Volgens experts is dat een min of meer gedwongen keuze, omdat in 2017 al achttien KC-46’s aan de US Air Force moeten worden geleverd. Dit is een eis die in het ontwikkelcontract voor het toestel staat. Als de productie pas na alle certificeringen start, wordt 2017 niet gehaald.
De Israëlische luchtmacht heeft ook toestellen besteld, maar door de vele vertragingen zoeken zij nu naar een alternatief. De Amerikaanse luchtmacht heeft 179 toestellen besteld.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

