Finnair is de eerste Europese maatschappij die met de A350 zal gaan vliegen, vanaf oktober. De maatschappij heeft er negentien besteld en wil het long-haul netwerk naar Azië uitbreiden.
In de A350 gaan 40 passagiers meer dan in huidige long-haul toestellen. Van de negentien zullen er zeven oudere A340’s vervangen, de rest is vloot uitbreiding. Finnair wil firstmover worden op een aantal Chinese steden waar nog geen Europese maatschappij naar toe vliegt. “Er zijn genoeg mega-city’s”, zegt de directeur in een interview met Bloomberg. Ook Zuid-Korea biedt veel mogelijkheden volgens hem. De eerste vijf routes van de nieuwe A350 toestellen zijn al bekend en liggen allemaal in Azië. Shanghai, Beijing, Hong Kong, Bangkok en Singapore gaat de Finse maatschappij naar toe.
Ondanks de 40 extra stoelen zal de besparing van brandstof tot 40% zijn denkt de CEO. Alle toestellen krijgen wifi aan boord. Voor de uitbreiding van de toestellen worden nu al 130 extra cabine attendants aangenomen. Voor het eerst sinds 2007 dat de maatschappij weer aanneemt. In 2020 moet het verkeer naar Azië verdubbeld zijn, dat is waar nu op wordt ingezet. Daarvoor moet Helsinki meer een hub-functie krijgen en wordt gekeken of er meer Centraal- en Noord-Europese vluchten kunnen komen. Finnair is voor 55% van de staat.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

