Qantas heeft zes Boeing 787-9 Dreamliners besteld na één van de snelste herstructureringsplannen ooit.
Herstructurering
Qantas heeft net als veel andere traditionele maatschappijen moeilijke jaren gehad. Waar andere maatschappijen het nog steeds moeilijk hebben, heeft Qantas rigoureus ingegrepen en dat betaalt zich nu uit. In het gebroken boekjaar 2015 (1 juli 2014 tot 30 jun 2015) is een winst van bijna een miljard Australische dollars (€ 640 miljoen) geboekt. Dat is een sprong van A$ 1,6 miljard vergeleken met 2014 waar nog A$ 650 miljoen (€ 420 miljoen) verlies werd gedraaid.
De maatschappij heeft al A$ 1,1 miljard aan besparingen doorgevoerd, het overgrote deel afgelopen jaar. Uiteindelijk moeten dit er 2 miljard worden. “Zonder de herstructurering zou Qantas geen winst hebben gedraaid,” aldus CEO Alan Joyce. Elk deel van de groep maakte winst afgelopen jaar. Qantas werd geholpen door de lagere olieprijs, maar dit was maar een deel van de besparing.
“This transformation has been all about getting our foundations right. Being smarter with our costs; faster with our decisions; more productive with our assets. And on these stronger foundations, we can build a much stronger Qantas. But because we made the conscious choice to move fast, we are delivering one of the biggest turnarounds in Australian corporate history. And we have more to do.”
Ook in Australië is de concurrentie moordend en gaan stemmen op de golfmaatschappijen te beperken in slots. Daar komt bij dat low-cost carriers zoals Air Asia X long-haul vluchten naar het continent uitvoeren, waar Qantas mee moet concurreren.
B787-9
Eén van de belangrijkste veranderingen is het kopen van nieuwe toestellen en de dure oudere afstoten. De 747’s worden versneld uitgefaseerd. Daarvoor koopt de maatschappij acht extra B787-9’s Vijf daarvan zullen de jumbo’s vervangen. De eerste vier komen in 2018 en de laatste vier in 2019. Er blijven zes 747’s in de vloot, de jongste en recent van een nieuwe cabine voorzien. De nieuwe Dreamliners zullen op de langste routes worden ingezet waaronder Melbourne – Dallas.
Joyce zegt over de &87’s: “The key reason we chose this particular aircraft is its incredible efficiency. Its new technology will reduce fuel burn, cut heavy maintenance requirements and open up new destinations around the globe. Because the 787 is smaller than the jumbos it will gradually replace, it gives us the flexibility of having more aircraft without significantly changing our overall capacity.”
Qantas heeft naar alternatieve vliegtuigen gekeken, maar gekozen voor de B787. Er zijn nog 15 opties en 30 kooprechten.
Aandeelhouders
Voor het eerst sinds 2008 gaat Qantas weer dividend aan de aandeelhouders uitbetalen. In totaal wordt er een half miljard betaald. Qantas is blij de aandeelhouders te kunnen belonen voor hun geduld. De aandelen tikten de hoogste stand aan sinds 2008 en zijn in een jaar 200% meer waard geworden.
Reorganisatie
Qantas is nu halverwege de reorganisatie. De belangrijkste maatregelen waren het ontslag van 5.000 mensen (tot nu toe zijn er 4.000 uit), beperking van de capaciteit, verhoging van de ticketprijzen en een grote verandering van het frequent flyer programma.
De maatregelen op een rij:
Banen
Er moeten 5.000 mensen uit zijn in 2017. Tot nu toe heeft Qantas 4000 banen gekort. In 2016 en 2017 moeten de laatste 1000 volgen.
Vloot
Sinds 2009 heeft de hele Qantas groep meer dan 140 nieuwe vliegtuigen ontvangen en er 80 uitgefaseerd. Hierdoor is de gemiddelde leeftijd 7,7 jaar, afgelopen 20 jaar is de vloot nog niet zo jong geweest en jonger dan het gemiddelde in Noord Amerika, Europa en Azië-Pacific. Qantas wil de voordelen van de vloot maximaliseren en het afronden van het uitfaseren van de oudere toestellen zo snel mogelijk gedaan hebben. Ook moet het juiste toestel op de juiste route worden ingezet.
Qantas International
De vloot moet 5% meer ingezet gaan worden. Boeing 747’s zijn vervangen op Aziatische routes door A330’s.
Elf 747’s gaan vervroegd met pensioen, de laatste begin 2018. Er blijven er 6 over, die hebben het nieuwe A380 interieur gekregen.
Vier 787-8’s gaan naar Jetstar zodat er van Jetstar weer drie A330-200 naar Qantas Domestic kunnen.
Qantas Domestic
Gemiddelde turn-around time moet omlaag zijn in 2015.
Alle 737-800’s zijn uiterlijk half 2015 opnieuw ingericht, waardoor er 3% meer mensen in kunnen.
Alle oude 737-400’s zijn in februari 2014 met pensioen gegaan.
Eind 2014 zijn alle 767-300’s uit de vloot.
Vloot vernieuwing en versimpeling
In 2013 waren er nog 11 vliegtuigtypes, in 2016 moeten dit er nog 7 zijn.
50 uitstaande orders zullen worden afgezegd, veranderd of verkocht.
Bestellingen van 21 A320ceo’s zijn omgezet naar A320neo’s, die 4 jaar later zullen komen. In totaal heeft Qantas nu 99 A320neo’s in bestelling.
Qantas heeft nog voor 45 787-9’s kooprechten bij Boeing en zou die snel kunnen opnemen voor levering na 2017.
Eerder werd al bekend dat leveringen van de 8 laatste A380’s zijn uitgesteld tot na 2023. Er vliegen nu 12 A380’s voor Qantas.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!