fbpx
ColumnNieuwsOpinie

Sven de Bakker: Mayday of PanPan

Sven de Bakker

Mayday of PanPan, je hoopt ze als piloot nooit te hoeven gebruiken. Als dat wel het geval is hoop je op volle medewerking van alle betrokkenen, waar zijn deze calls er anders voor?

Als er een noodsituatie is aan boord dan heb je de keuze uit twee noodoproepen. Mayday Mayday is daarvan de bekendste. Wat niet iedereen weet, is dat deze call grote gevolgen heeft. Na Mayday call wordt er van een grote ramp uitgegaan en zodoende daarop ook voorbereid. Alle brandweer en ambulances uit de omgeving worden opgeroepen, alle bruggen gaan dicht en stoplichten op rood. De hele stad ondervindt dus last. Geen probleem natuurlijk bij een echte aanstaande ramp, maar nu zijn er ook situaties die wel extra aandacht vereisen bij de landing, maar niet meteen zoveel als bij Mayday. Daarvoor heb je de PanPan call.

Toch is er zelfs in een noodsituatie soms een conflict van belangen. Zo vlogen wij laatst boven Zuid-Europa toen er bij ons tijdens de approach een emergency ontstond. Meteen na de missed approach gingen we de holding in om te bepalen wat precies het probleem was. Zodra we dat wisten gingen we de checklisten afwerken. Het was duidelijk, we moesten zo snel mogelijk naar de grond. Aangezien een systeem van het vliegtuig niet meer goed werkte wisten we niet zeker of de landing helemaal goed zou gaan. Ook hadden we niet echt veel brandstof meer, dus we hadden ook niet veel tijd. Een noodoproep was dus op zijn plaats en na overleg besloten we een PanPan te gebruiken.

Toen wij klaar waren met de checklisten konden we ons klaar gaan maken voor de spannende landing. Ik gaf aan bij de ATC dat we klaar waren voor de landing en of we mochten indraaien. Tot mijn stomme verbazing kreeg ik als antwoord dat ik nog even moest wachten op twee andere vliegtuigen. Ik gaf nogmaals aan, het is een PanPan, we moeten NU naar beneden. Daarop volgende een discussie met de ATC, de verkeersleider vroeg steeds weer, is het Mayday Mayday? Nee, het is PanPan. Net iets waar je op zit te wachten in deze situatie…….

Uiteindelijk zijn we goed geland en hadden de captain en ik tijd om de situatie te bespreken. Hadden we toch een Mayday moeten geven? Nee vonden wij allebei, het was duidelijk een PanPan situatie. Nu zijn de ATC van dit land en onze maatschappij als water en vuur. Dat helpt in zo’n situatie niet echt mee. Het kan zelfs zo zijn dat ATC op een Mayday aandrong omdat ze dan weer naar de pers hadden kunnen gaan. Het is wellicht wat ver gezocht, maar in de luchtvaart spelen dit soort belangen helaas toch een rol. Ook hadden we naar de maatschappij moeten verantwoorden waarom we een Mayday hadden gebruikt terwijl het niet nodig was. Kortom, als ik het opnieuw mocht doen had ik precies hetzelfde gedaan…

Column Sven de Bakker

Sven werkt al co-piloot bij een Europese low-cost carrier. “Hoe is het nu echt om piloot te zijn? Daar hoop ik in deze columns wat duidelijkheid over te geven.”
Lees alle columns hier.

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button