
De topman van Ethiopian Airlines verwacht in 2025 140 toestellen te hebben.
Topman Begashaw zegt tijdens de presentatie van de jaarcijfers dat er momenteel 76 vliegtuigen in de vloot zijn. Ethiopian heeft een 15-jaar plan ingezet in 2010 en zit momenteel op schema. Dit plan voorziet een groei naar het vervoer van 22 miljoen mensen in 2025. De maatschappij zit nu op ruim zes miljoen. Momenteel zorgen niet-Afrikaanse maatschappijen voor 80% van al het verkeer van en naar Afrika. Daar wil Ethiopian verandering in brengen.
Groei
De groeiplannen zijn flink: de omzet moet van $ 2,4 miljard naar $ 10 miljard, vracht van 220 ton naar 820 ton en het aantal bestemmingen van 91 internationale naar 120. Om dit te bereiken moeten er ook meer werknemers in dienst komen. De maatschappij denkt er rond de 17.000 nodig te hebben, en verdubbeling van het huidige aantal.
De afgelopen drie maanden zijn er zeven nieuwe bestemmingen gestart: Manila, Japan, Los Angeles, Kaapstad, Dublin, Kameroen en Congo. Nieuwe bestemmingen waar nu naar gekeken wordt zijn onder andere Jakarta, Ho Chi Minh en verschillende steden in China.
Bestellingen
De uitbreiding van Addis Ababa Airport is een essentieel onderdeel van de groeistrategie. Ook kijkt de maatschappij naar nieuwe bestellingen. Onder andere de Boeing B777-X, Airbus A350-1000 en Bombardier Q-400 worden overwogen. Ethiopian is onderhandeling met Airbus om de veertien bestelde A350-900 eerder te krijgen, in 2016-2017 in plaats van 2016-2018. In totaal zijn er 47 vliegtuigbestellingen.
Jaarcijfers
De maatschappij boekte in gebroken boekjaar 2014-2015 een omzet van ruim 2 miljard euro. De winst bedroeg circa € 120 miljoen. Ethiopian is een van de weinige grote Afrikaanse carriers die het goed doet. De cijfers staan in contrast to Kenya Airways, die juist een record-verlies boekte.