In het weekend van 22/23 augustus vonden voor de vijfde keer de Airport Days Hamburg plaats op de luchthaven Fuhlsbüttel. Het evenement, georganiseerd door Hamburg Airport en Lufthansa Technik, was gezegend met prachtig zonnig weer en trok ruim 80.000 bezoekers. Up in the Sky was naar Noord-Duitsland afgereisd om poolshoogte te nemen.
Uniek evenement
De Airport Days Hamburg zijn uniek in zijn soort. Het is geen vliegshow, geen fly-in en ook geen open dag van defensie, zoals wij die in ons land kennen. Toch kon het publiek zich op een terrein van 200.000 vierkante meter vergapen aan 100 klassieke en moderne vliegtuigen en helikopters en daar zaten zeer bijzondere toestellen bij. Het programma van de Airport Days bestond verder ondermeer uit busrondritten over het vliegveld, een grote tentoonstelling over innovaties in de luchtvaart en een kinderprogramma.
Bijzondere vliegtuigen
Er was op de grond een grote verscheidenheid aan vliegtuigen te bewonderen, variërend van de Airbus Beluga tot de Super Constellation en van de Noratlas tot de Boeing 747-8 van Qatar Amiri Flight. Andere highlights waren de DC-6 van Red Bull, een Junkers Ju-52 ‘Tante Ju’, een Lufthansa Boeing 707, een De Havilland Dove van LTU Classic en natuurlijk onze Nederlandse Catalina. In een hangar stond de eerste Airbus A330 van Eurowings. Op militair gebied voerde de Bundeswehr de boventoon met onder andere een Orion, UH-1, EC-135 en een Dornier Do 228. Voor een bezichtiging van het interieur van de Awacs moesten de bezoekers flink geduld uitoefenen.
Strakke organisatie
Een evenement van een dergelijke omvang heeft een goede organisatie en logistiek nodig en dat kun je gerust aan de Duitsers overlaten. Maar liefst 550 medewerkers (professionals en vrijwilligers) zorgden voor een vlekkeloze organisatie. De meeste bezoekers kwamen met het openbaar vervoer naar de Airport Days. Vanaf vier punten in Hamburg reden gratis pendelbussen naar het evenemententerrein. Er waren nauwelijks wachtrijen. De toegangsprijs was pittig (15 euro per persoon), de prijzen van de catering echt te hoog. Maar verder was de organisatie van het evenement degelijk, soms iets te, want zes kilometer dranghek maakt het fatsoenlijk fotograferen van vliegtuigen op de static show bijna onmogelijk.
Tekst en foto’s: Remco de Wit