Het zogeheten ‘secondment program’ begon in 2013, toen zeven captains van Airberlin in Abu Dhabi begonnen aan een typeratingcursus voor de Boeing 777. De piloten vlogen bij Airberlin op een B737. Inmiddels zijn er zo’n tweehonderd piloten die op deze manier bij Etihad werken.
Belang
Het merendeel, 62, is afkomstig van het Indiase Jet Airways. Verder lenen Alitalia, City Liner, NIKI en Darwin Airlines piloten uit aan Etihad, dat in al deze maatschappijen een belang heeft. Op haar beurt leent Etihad ook zelf piloten uit, zodat zij hun horizon kunnen verbreden. Zij vliegen onder andere bij Air Seychelles, Etihad Regional en Air Serbia.
Ervaring opdoen
De piloten krijgen bij Etihad de kans om ervaring op te doen op de 777 en bijvoorbeeld de A380. Bij hun eigen maatschappij zouden ze die kans veel minder snel of helemaal niet krijgen. Zo vliegen piloten van Airberlin nu bij Etihad op de A380 en de B787.
Volgens atwonline.com duurt het bij Etihad ongeveer drie jaar voordat een co-piloot promotie maakt naar gezagvoerder. Bij andere maatschappijen varieert dit tussen de tien en vijftien jaar. Dat Etihad de vloot veelvuldig uitbreidt, draagt hier ook aan bij. “Met onze partners delen we middelen en ontwikkelen we uiteindelijk mooie, dankbare carrières”, stelt Etihad CEO James Hogan.