De tijdsplanning van het vaak vertraagde Berlijn Brandenburg Airport blijft hetzelfde ondanks het faillissement van Imtech, een van de grotere aannemers op het project.
Berlijn Brandenburg (BER) moet in de tweede helft van 2017 open gaan, zo maakt het management bekend. Het vliegveld had in oktober 2011 geopend moeten worden. In een serie van zeven vertragingen wordt het nu 2017. Er zijn grote constructie en technische problemen.
Imtech was ingehuurd als onderdeel van een groter consortium (IMCA) om te zorgen voor verwarming, air conditioning, ventilatie en het sanitair. Daarnaast was Imtech ook ingehuurd om de elektra te installeren. In een persbericht laat het vliegveld-to-be weten dat er sinds het bankroet duidelijk minder mensen aan het werk zijn. Imtech heeft toegezegd zo snel als mogelijk is weer meer mensen in te zetten zodat het bankroet zo min mogelijk invloed heeft op BER en de openingsdatum.
Elektra
Wat betreft de elektriciteit heeft de curator nu toegezegd zoveel mogelijk van het werk af te maken in de eerste fase van het faillissement. Daarna, vanaf oktober, zal gekeken worden hoe verder te gaan. Wellicht wordt Imtech verkocht en dan kan de nieuwe partij het werk afmaken. Volgende week is Imtech weer op volle kracht aan de elektra aan het werk. BER kijkt ondertussen naar het scenario dat Imtech niet verkocht wordt.
Lucht
De luchtbehandelingswerkzaamheden worden door een consortium uitgevoerd en dat consortium is contractueel verplicht dit af te maken. Dat er een bedrijf wegvalt is een probleem van het consortium, niet van BER. De partner, Caverion, zegt zoals afgesproken alle werkzaamheden uit te voeren. Het kan wel even duren voordat dit bedrijf alle plekken van Imtech heeft opgevuld en er dus enige vertraging wordt opgelopen.
Vertraging door Imtech
De werkgroep ingesteld door BER om de impact van het bankroet van Imtech te onderzoeken denkt dat er een vertraging van twee tot drie weken wordt opgelopen. Eind september moeten alle complicaties duidelijk zijn geworden en wordt de planning opnieuw bekeken. De werkzaamheden zouden in maart 2016 klaar moeten zijn. BER denkt niet dat de opening eind 2017 in gevaar is. Er is ruim een jaar ingepland om alle systemen te testen en eventueel bij te stellen.
Uitstel door problemen
Grootste probleem was de brandveiligheid. Vanwege esthetische overwegingen zijn er in het dak geen rook-afvoerkanalen. Geheel tegen de eigenschappen van rook (warme lucht stijgt op) in wordt de rook naar beneden gezogen. Dit systeem heeft vele problemen gekend die het IMCA consortium lastig op kon lossen. Daarna waren er problemen met de isolatie van omliggende huizen en de landingsbaan van Schönefeld die voor BER gebruikt gaat worden. Na de zoveelste vertraging is besloten om het belangrijkste vliegveld van Berlijn, Tegel, toch te moderniseren terwijl het eigenlijk dicht had moeten zijn.
Tempelhof is sinds 2008 gesloten met de verwachting dat BER snel open zou gaan. Bekijk het foto- en achtergrondartikel over dit iconische vliegveld.
BER
Twintig jaar geleden (na de Duitse eenwording) is men begonnen met plannen omdat de luchthavens Tegel, Tempelhof en Schönefeld erg oud werden. BER gaat alle taken overnemen en wordt de enige luchthaven in de regio. Bouw begon in 2006 en de opening werd voorzien in 2011. Al snel werd dat juni 2012, toen oktober 2013 en afgelopen tijd is het nog meerdere keren uitgesteld.
Het vliegveld krijgt een capaciteit van 30 miljoen passagiers per jaar. Door de modulaire bouw is het uit te breiden naar 45 miljoen. Het gebouw wordt U-vormig met een mainpier met 16 jet-bridges (slurfen), een zuidelijk pier met 8 bruggen en een noordelijk pier voor low-cost carriers zonder slurf. Eén gate wordt geschikt voor de A380 en 8 voor andere widebody toestellen. De gehele terminal ligt tussen de twee paralelle landingsbanen en ligt op het treinstation.
De vliegvelden Tegel en Schönefeld verwerkten in 2014 bijna 28 miljoen passagiers. Met de huidige groei gaan ze in 2016 over de 30 miljoen passagiers heen. Als Brandenburg Airport open gaat is het eigenlijk dus al te klein.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.