De low-cost carrier van Oost_Afrika, fastjet, gaat in 2 maanden de vloot verdubbelen.
Deze week moet het vierde toestel komen, snel gevolgd door een vijfde. Woensdag werd bekend dat het zesde toestel inmiddels besteld is en eind september aan de vloot zal worden toegevoegd.
De zesde A319 zal het eerste toestel van fastjet Zambia worden als de maatschappij de nieuwe basis op Lusaka opent.
CEO Ed Winter zegt er over: “Following our recent announcement of the fourth and fifth aircraft joining our fleet, the addition of this owned Aircraft by the end of September will see the fleet double in size to six once each of these aircraft are operational.”
De fastjet toestellen kennen een hoge inzetsgraad. Dagelijks kunnen er 1.000 mensen met één toestel vervoerd worden door het strakke schema. De loadfactor worden ook steeds hoger en zitten nu op 75%. Fastjet heeft in april £ 50 miljoen opgehaald om de groei te kunnen bekostigen. De eerste stap zou 18 toestellen moeten zijn. In 2018 moeten er al 34 in de vloot zijn. Fastjet heeft de hub op Dar es Salaam, Tanzania. Zeer binnenkort gaat de tweede hub op Harare, Zimbabwe open. Daarna volgt dus Zambia.
Potentieel
Fastjet is de eerste maatschappij die het low-cost model op grotere schaal introduceert in sub-saharan Africa. Er zijn wel andere goedkope maatschappijen, maar die vliegen doorgaans met één toestel. Fastjet is een serieuze partij met veel kennis van zaken. Opgericht door easyJet oprichter Stelios Haji-Ioannou en met aan het roer topmensen afkomstig van easyJet, is er de kennis om een low-cost carrier te leiden.
Veel landen in Afrika hebben een slechte infrastructuur. De snelwegen zijn tweebaanswegen vol met gaten en de meeste treinverbindingen zijn al lang geleden opgeheven. De meest gangbare manier van reizen is met de bus. De rit van Dar es Salaam naar Arusha (600km) duurt ruim 12 uur. Na 19:00 wordt doorgaans niet gereisd, omdat er geen straatverlichting is en het gevaarlijk is te rijden in het donker met de vele gaten in de weg. Een zakenman/vrouw uit Dar es Salaam die een bespreking heeft in Arusha is door het lange reizen drie dagen kwijt. Hier zijn veel mogelijkheden voor een low-cost carrier. Ook zijn er veel ngo’s aan het werk in Afrika en komen er veel toeristen voor de wilde dieren.
In Afrika woont 15% van de wereldbevolking en het omvat 20% van ‘s werelds landmassa. Van alle luchtvaart vindt echter slechts 3% plaats in Afrika. Natuurlijk is het een arm continent, maar de groei is exponentieel. Er is een groep rijken en de middenklasse groeit hard. Sanlan denkt dat er 82 miljoen potentiële reizigers zijn in sub-saharan Africa. In 2006 was er nog een vliegcapaciteit van 15 miljoen stoelen per jaar in Oost-Afrika, in 2014 was dat gestegen naar 25 miljoen.