
Terwijl de A340 bij Europese maatschappijen nog steeds gebruikt wordt, faseren gebruikers in Azië en het Midden-Oosten het toestel langzaam uit. De laatste jaren zet Cathay Pacific de kleinste versie van het toestel, de -300, op minder routes in, Etihad en Qatar vliegen minder met de kisten. Dit jaar gaat het toestel bij Thai Airways en China Eastern uit de vloot.
Geschiedenis
De A340 werd ontwikkeld eind jaren tachtig van de vorige eeuw en vloog voor het eerst in oktober 1991. Het toestel was lange tijd de natuurlijke tegenhanger van de 747. De A340-300 werd een populair toestel, er zijn 218 -300’s gebouwd op een totaal aantal van 377. Ook van de grootste versie, de -600, werden relatief veel toestellen verkocht: 97. De versie daar tussen, de -500 viel tegen. Dit type kon weliswaar de grootste afstand overbruggen, maar werd al snel voorbijgestreefd door de 777-200LR van Boeing, waarmee een grotere afstand overbrugd kon worden en iets minder passagiers (316 om 301) vervoerd konden worden. Dat de 777 dit op twee motoren deed in plaats van vier, was een bijkomend economisch voordeel.
De A340-500 vliegt al enkele jaren niet meer. Singapore Airlines zette het toetsel in op de langste non-atop ter wereld, van Singapore naar Newark. Omdat de inzet van het toestel te duur werd, werd de route in 2012 gestaakt. Hiermee verloor de maatschappij ook de langste non-stop route. Een ander toestel inzetten was geen optie, de afstand is voor de huidige generatie toestellen te groot om non-stop te overbruggen. De 777-200LR wordt niet meer geproduceerd; ook hier zijn er maar 59 van gemaakt. De grotere B777-300ER werd populairder.
Europa
In Europa blijft de A340 een populair toestel. Virgin, Lufthansa, Turkish, Finnair, Air France, Swiss en Iberia beschikken samen over 116 exemplaren. Hierbij is de -300 versie in de meerderheid, met 64 toestellen. Virgin, Lufthansa en Iberia vliegen nog met de -600 versie, de maatschappijen hebben er samen 52. Buiten Europa is Etihad een relatief grote gebruiker met elf toestellen, hetzelfde aantal als Virgin.
Lufthansa vliegt volgens CAPA nog wel tot 2025 met de -600 versie, die vooral wordt ingezet richting de Verenigde Staten. Iberia zet de grootste versie van het toestel in tussen Spanje en Zuid-Amerika. Beide maatschappijen blijven het toestel nog inzetten, terwijl de vloot vernieuwd wordt. Bij Lufthansa wordt het toestel vervangen door de A350-900 en de B777-9X. Iberia heeft nog geen vervangend toestel in de vloot; de A340-300, A330 en A350 voldoen volgens de maatschappij niet aan de eisen voor de drukke routes naar Latijns Amerika.
Schiphol
Ook op Schiphol komt het viermotorige toestel minder vaak. Cathay, Surinam en China Airlines vlogen met het toestel. Cathay heeft de Airbus inmiddels ingeruild voor een Boeing 777-300ER, die zuiniger is en meer passagiers kan vervoeren. China Airlines vliegt nog dagelijks met de A340-300 naar Bangkok. Surinam Airways zet hun enige widebody vijf keer per week in naar Amsterdam. De A340-300 van Surinam is aan vervanging toe, maar de maatschappij mag geen tweemotorig toestel inzetten. Daarom schaft de maatschappij een ‘nieuwe’ A340-300 aan.