Onlangs hebben we op Melbourne Airport de eerste passagiers verwelkomd in onze nieuwe Terminal 4. We kunnen hier meer dan tien miljoen passagiers per jaar afhandelen. De terminal zal vooral gebruikt worden door regionale -en lagekosten maatschappijen.
De planning van deze terminal en de bijbehorende nieuwe pier was een van de leukste uitdagingen waaraan ik tot nu toe heb mogen werken. We begonnen letterlijk met blanco A4’tje. Omdat we ons nadrukkelijk richten op lagekostenmaatschappijen was het beschikbare budget vrij krap, op zijn zachtst gezegd. Een goede reden dus om met een schone lei te beginnen. Om zaken ‘anders’ te bekijken en slimmer aan te pakken.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Luchthavens moeten aan veel wetten, standaarden en regels voldoen. Zo kunnen we laten zien dat we veilig en efficiënt te werk gaan. Om deze reden hebben luchthavens een groot aantal experts in dienst, gespecialiseerd in een specifiek onderdeel van het omvangrijke luchthavenproces. Als je een nieuwe terminal bouwt kan dat een nadeel zijn, omdat immers al die specifieke onderdelen naadloos op elkaar aangesloten moeten worden. Het grotere plaatje is net zo belangrijk als het kleinste detail. Daarom hebben we een team gevormd met collega’s uit alle hoeken en lagen van het bedrijf. Die verschillende perspectieven zorgen ervoor dat het geheel groter is dan de som der delen. Die delen sluiten dan ook beter op elkaar aan, zo is onze ervaring.
Het eerste woord dat we op onze schone lei kerfden was ‘Passagier’. Het staat immers buiten kijf dat de passagier uiteindelijk zal beoordelen of we in onze missie zijn geslaagd. We hebben in de eerste maanden veel tijd en moeite geïnvesteerd om te begrijpen wat passagiers van een nieuwe terminal verwachten. Dichtbij parkeren, geautomatiseerde bagageafgifte en leuke winkels keerden steevast terug op de wensenlijst.

We hebben ook nauw samengewerkt met de luchtvaartmaatschappijen en grondafhandelaren. Hun succes is immers ons succes, en wie kan beter beoordelen aan welke eisen een goede luchthaven moet voldoen dan de gebruikers?
We hebben een parkeergarage gebouwd tegenover de nieuwe terminal. Niet alleen passagiers kunnen daar betaald parkeren, ook wie iemand komt ophalen of wegbrengen kan, kosteloos uiteraard, van dit gebouw gebruik maken. Op de begane grond hebben we een busstation gebouwd. De nieuwe terminal is dus makkelijk bereikbaar. De ruimte tussen parkeergarage en terminal is autovrij, zodat we op deze drukke luchthaven de veiligheid van passagiers kunnen blijven garanderen.
Onze nieuwe terminal is de eerste volledige geautomatiseerde vertrekhal in dit deel van de wereld. Mogelijk zelfs de eerste wereldwijd. Wie zonder bagage reist mag de vertrekhal letterlijk links laten liggen en kan via een directe route meteen door naar de veiligheidscontrole. Bagage kan worden afgegeven bij een van de vele selfservice bagageafgiftepunten. Personeelsleden van luchtvaartmaatschappijen en luchthaven staan klaar om passagiers te verwelkomen en waar nodig een handje te helpen. We hebben het proces zo ontworpen dat geautomatiseerde bagageafgifte bijna twee keer sneller is dan het afgeven van koffers aan een conventionele counter. Omdat passagiers daarom vroegen, en omdat dit snelle afhandelingsproces past binnen het streven van lagekostenmaatschappijen om tijd en dus geld te besparen.
Column Bjorn Hassert
Bjorn werkt als strategisch planner op Melbourne Airport. Hij schrijft over de passie, verbazing en, heel soms, frustratie die de dynamiek van een luchthaven bij hem oproept.
Lees alle columns hier.