Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Nederlandse Apache maakt voorzorgslanding

    16/05/2025

    CEO Ben Smith vaart andere koers dan KLM-personeel

    16/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol komt er anders uit te zien

    15/05/2025

    Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

    15/05/2025
  • Achtergrond

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    De luchtoorlog boven Nederland: verhalen

    05/05/2025
  • Editors’ choice

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Russische airline vervangt ervaren piloten door nieuwkomers

    15/05/2025

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025

    Brussels Airlines A330 slaat tussenstop compleet over

    10/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Bjorn Hassert: Een schone lei
Column

Bjorn Hassert: Een schone lei

Bjorn HassertDoor Bjorn Hassert31/08/2015Update:28/08/2020Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Onlangs hebben we op Melbourne Airport de eerste passagiers verwelkomd in onze nieuwe Terminal 4. We kunnen hier meer dan tien miljoen passagiers per jaar afhandelen. De terminal zal vooral gebruikt worden door regionale -en lagekosten maatschappijen.

De planning van deze terminal en de bijbehorende nieuwe pier was een van de leukste uitdagingen waaraan ik tot nu toe heb mogen werken. We begonnen letterlijk met blanco A4’tje. Omdat we ons nadrukkelijk richten op lagekostenmaatschappijen was het beschikbare budget vrij krap, op zijn zachtst gezegd. Een goede reden dus om met een schone lei te beginnen. Om zaken ‘anders’ te bekijken en slimmer aan te pakken.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Luchthavens moeten aan veel wetten, standaarden en regels voldoen. Zo kunnen we laten zien dat we veilig en efficiënt te werk gaan. Om deze reden hebben luchthavens een groot aantal experts in dienst, gespecialiseerd in een specifiek onderdeel van het omvangrijke luchthavenproces. Als je een nieuwe terminal bouwt kan dat een nadeel zijn, omdat immers al die specifieke onderdelen naadloos op elkaar aangesloten moeten worden. Het grotere plaatje is net zo belangrijk als het kleinste detail. Daarom hebben we een team gevormd met collega’s uit alle hoeken en lagen van het bedrijf. Die verschillende perspectieven zorgen ervoor dat het geheel groter is dan de som der delen. Die delen sluiten dan ook beter op elkaar aan, zo is onze ervaring.

Het eerste woord dat we op onze schone lei kerfden was ‘Passagier’. Het staat immers buiten kijf dat de passagier uiteindelijk zal beoordelen of we in onze missie zijn geslaagd. We hebben in de eerste maanden veel tijd en moeite geïnvesteerd om te begrijpen wat passagiers van een nieuwe terminal verwachten. Dichtbij parkeren, geautomatiseerde bagageafgifte en leuke winkels keerden steevast terug op de wensenlijst.

©Bjorn Hassert
©Bjorn Hassert

We hebben ook nauw samengewerkt met de luchtvaartmaatschappijen en grondafhandelaren. Hun succes is immers ons succes, en wie kan beter beoordelen aan welke eisen een goede luchthaven moet voldoen dan de gebruikers?

We hebben een parkeergarage gebouwd tegenover de nieuwe terminal. Niet alleen passagiers kunnen daar betaald parkeren, ook wie iemand komt ophalen of wegbrengen kan, kosteloos uiteraard, van dit gebouw gebruik maken. Op de begane grond hebben we een busstation gebouwd. De nieuwe terminal is dus makkelijk bereikbaar. De ruimte tussen parkeergarage en terminal is autovrij, zodat we op deze drukke luchthaven de veiligheid van passagiers kunnen blijven garanderen.

Onze nieuwe terminal is de eerste volledige geautomatiseerde vertrekhal in dit deel van de wereld. Mogelijk zelfs de eerste wereldwijd. Wie zonder bagage reist mag de vertrekhal letterlijk links laten liggen en kan via een directe route meteen door naar de veiligheidscontrole. Bagage kan worden afgegeven bij een van de vele selfservice bagageafgiftepunten. Personeelsleden van luchtvaartmaatschappijen en luchthaven staan klaar om passagiers te verwelkomen en waar nodig een handje te helpen. We hebben het proces zo ontworpen dat geautomatiseerde bagageafgifte bijna twee keer sneller is dan het afgeven van koffers aan een conventionele counter. Omdat passagiers daarom vroegen, en omdat dit snelle afhandelingsproces past binnen het streven van lagekostenmaatschappijen om tijd en dus geld te besparen.

Column Bjorn Hassert

Bjorn werkt als strategisch planner op Melbourne Airport. Hij schrijft over de passie, verbazing en, heel soms, frustratie die de dynamiek van een luchthaven bij hem oproept.
Lees alle columns hier.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Bjorn Column
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Bjorn Hassert

Bjorn houdt van schrijven en luchtvaart. En dus van Up! Bjorn is luchtvaartstrateeg, op Up vertelt hij over de passie, verbazing en, heel soms, frustratie die de dynamiek van een luchthaven bij hem oproept.

Gerelateerde Artikelen

Kriebels aan boord van Airbus A320

16/05/2025Redactie

Global Airlines voert eerste commerciële vlucht uit

16/05/2025Redactie

Swiss schrapt honderden vluchten

16/05/2025Redactie
Recent

Haar helikopter werd beschoten

17/05/2025

Kriebels aan boord van Airbus A320

16/05/2025

Global Airlines voert eerste commerciële vlucht uit

16/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Passagiers riskeren boete bij Turkse airlines

14/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?