Spirit Airlines krijgt een boete nadat passagiers ruim drie uur moesten wachten in een toestel dat een tussenlanding moest maken in Houston wegens slecht weer.
Vlucht NK 667 was op 17 juli 2014 onderweg van Baltimore naar Dallas en week door het weer uit. De passagiers moesten vervolgens ruim drieënhalf uur in het toestel wachten.
Het toestel van Spirit Airlines landde op 17 juli 2014 om 11:23 uur, kort daarna kwam het toestel aan op het platform. Vanaf dat moment hebben de passagiers tot 14:10 uur gewacht tot pushback, waarop het toestel om 15:01 uur opsteeg. Het toestel van Spirit heeft in totaal 3 uur en 38 minuten op de grond gestaan voordat het toestemming kreeg om door te mogen vliegen naar Houston.
DOT
De US Department of Transportation (DOT) schrijft voor dat passagiers voorzien moeten worden van eetwaar wanneer het toestel meer dan twee uur stilstaat. Bij een vertraging van drie uur is de luchtvaartmaatschappij verplicht om de passagiers de kans te geven om het toestel te verlaten.
Hoewel medewerkers een trap en een bus naar het toestel stuurden, werd hier niet gebruik van gemaakt. Daarnaast hebben de passagiers nooit te horen gekregen dat zij het toestel mochten verlaten. Bovendien werd er geen etenswaar aangeboden totdat het toestel weer opgestegen was en een hoogte van 10,000 ft had bereikt.
Door het overtreden van deze strafbare feiten heeft de US Department of Transportation een boete aan Spirit opgelegd van $100,000 waarvan $50,000 voorwaardelijk is. Spirit heeft deze boete aanvaard en zal geen verdere juridische stappen ondernemen.