Het onderzoek naar de flaperon is mogelijk een doodlopende weg. Een bron vertelt CNN dat het gevonden serienummer niet aan MH370 kan worden gelinkt.
De Maleisische premier zei eerder dat de flaperon zeker van MH370 was. De Franse onderzoekers hielden een slag om de arm en noemde het “zeer waarschijnlijk”. In het vliegtuigonderdeel is een serienummer gevonden. De Spaanse firma die het onderdeel gemaakt zou hebben, kan het nummer niet met 100% zekerheid aan MH370 toeschrijven, zo zegt de bron tegen CNN.
De flaperon is zonder twijfel van een Boeing 777, dat zeggen experts van onder meer Boeing. Ze kunnen dit vaststellen door een serienummer op de buitenkant. Dit nummer heeft elke flaperon van elke Boeing 777 op de buitenkant staan. De enige vermiste B777 is die van vlucht MH370.
Andere mogelijkheden zijn dat het onderdeel van een geschrapte B777 in de oceaan is gevallen bij het uit elkaar halen voor onderdelen. Andere optie is dat een nieuwe geproduceerde flaperon per ongeluk in zee gekomen is. In India staat een fabriek die onder meer flaperons maakt voor Boeing.
De flaperon spoelde 29 juli aan op het Franse eiland La RĂ©union, voor de kust van Afrika in de Indische Oceaan. Daarna is het onderdeel naar Toulouse gevlogen waar het verder wordt onderzocht. Onder andere de schelpdieren die erop zitten kunnen onderzoekers meer vertellen waar het onderdeel in zee gedreven heeft. Behalve de flaperon zijn er geen verdere vliegtuigonderdelen gevonden ondanks een uitgebreide zoekactie.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 en de feiten op een rij in ons dossier MH370.