Op 19 augustus stond er een artikel van David Learmount op Flightglobal.com over Ryanair: ANALYSIS: For Ryanair, training is a base issue. Het management van Ryanair (RYR) komt uitgebreid aan het woord en ook de commercieel directeur van CTC Aviation, een vliegschool in Engeland die groot toeleverancier is van RYR, krijgt het woord. Een drietal uitspraken zal hieronder nader bekeken worden.
Arbeidsvoorwaarden
De eerste uitspraak komt van de head of training, Captain Andy O’Shea:
“Salaries, job security, expansion plans, career opportunities, roster patterns/leave availability and the ability for us to locate pilots in their preferred bases are proving very attractive to the global pilot population.”
Met andere woorden, het zijn de arbeidsvoorwaarden waarom piloten zo graag bij RYR willen werken. Een interessante visie. En één die haaks staat op zo ongeveer alle mediaberichten van de laatste jaren. Het zijn juist die arbeidsvoorwaarden waarom de Ryanair Pilot Group is opgericht, een alternatief voor een vakbond (want daar mogen RYR piloten geen lid van zijn). Een ander voorbeeld is het boek Ryanair: low-cost, maar tegen welke prijs? En uiteraard de columns van onze eigen Sven de Bakker .
Terug naar Ryanair
Dan een uitspraak van de CEO Michael O’Leary:
O’Leary adds that the Gulf carriers have been picking off “experienced first officers and young captains, but now about 50% of them want to come back”.
Dus de helft van alle piloten die opgestapt zijn bij RYR wil terug? Dat zou wat zijn. In ieder geval een interessant gegeven voor een artikel, dus Up in the Sky roept hierbij alle piloten die terug willen naar RYR op om zich te melden. We besteden graag aandacht aan jullie verhaal. Maar tot die tijd lijkt het ons een zeer onwaarschijnlijke uitspraak.
Gebrek aan CRM bij opleidingen
Dan eindigen we met een klacht van RYR over het niveau van sommige vliegscholen. Volgens Andy O’Shea faalt namelijk bijna de helft van de sollicitanten in de simulator wegens gebrek aan samenwerkingsvaardigheden: CRM (Crew Resource Management) en MCC (Multi-Crew Co-operation).
O’Shea says almost 50% consistently fail despite being the products of approved commercial pilot licence/instrument rating (CPL/IR) courses at licensed air training organisations (ATO).
We zullen O’Shea op zijn woord moeten geloven, we kunnen niet controleren of er inderdaad 50% afvalt. Waar RYR naar toe wil met deze constatering, is de aankondiging van een MPL opleiding (Multi Pilot License). Volgens het artikel gaan ze vanaf oktober studenten opleiden volgens de MPL methode: de vliegtraining gebeurt alleen nog in de simulator en de nadruk ligt op de samenwerking tussen twee piloten zoals dat ook in de operatie bij (bijvoorbeeld) RYR gebeurt. RYR heeft dus een nieuwe manier verzonnen om geld te verdienen: het zelf opleiden van de piloten.
Fightglobal.com
Hoe kan het dat een gerenommeerde website als Flightglobal.com zo klakkeloos uitspraken van RYR overneemt? In het stuk is weinig weerwoord en kritiek te lezen. Van een “analyse” kan dus wat ons betreft beslist geen sprake zijn. Wel biedt het een interessant kijkje in de wereld van RYR. Volgens Ryanair zelf dan. Lezen? Kijk hier