
Jet Airways heeft slots op Schiphol vanaf januari 2016 en lijkt die te gaan gebruiken.
Het is niet de eerste keer dat Jet Airways slots heeft aangevraagd. Tot nu toe zijn die iedere keer weer teruggegeven aan de slotcoördinator. Ryanair had eenzelfde manier van werken, eerst aanvragen dan teruggeven. Dit keer werden de slots niet teruggegeven en begint de Ierse low-cost carrier op 27 oktober met de route naar Dublin.
Bevestigd
Jet Airways heeft de slots ook niet teruggegeven, bevestigt de slotcoördinator van Schiphol aan Up in the Sky. Vanaf januari heeft de Indiase maatschappij 500 slots in de winterperiode. Dat betekent dat er ongeveer drie vluchten per dag kunnen worden uitgevoerd.
Mogelijkheden
De Telegraaf meldde woensdag dat KLM een overeenkomst heeft gesloten met Jet en Delta om gezamenlijk vluchten uit te voeren naar de VS, Canada en India. De hub hiervoor zou Amsterdam moeten worden. Jet Airways vliegt momenteel van Delhi en Mumbai naar Brussel. Vervolgens gaan de toestellen door naar Newark en Toronto. Het is nog niet duidelijk Jet de hub in Brussel in gaat wisselen voor Amsterdam. De slotcoördinator van Brussel zegt op vragen van Up in the Sky dat Jet Airways voor het hele winterseizoen dagelijks acht slots heeft. Slots kunnen op elk moment teruggegeven worden. Jet heeft een codeshare overeenkomst met Brussels Airlines.
Etihad heeft een 24% belang in Jet Airways en is een belangrijke partner. Etihad lijkt al langer invloed op Jet Airways uit te oefenen. Jet Airways gebuikte de thuishaven van Etihad, Abu Dhabi, als hub voor een aantal vluchten maar stopt daar in oktober mee. Volgens de maatschappij is dit een aanpassing van de capaciteit en focus. Etihad en KLM hebben een codeshare overeenkomst. De relatie is echter verslechterd door de harde opstelling Westerse maatschappijen (zo ook KLM-partner Delta) tegen de golfmaatschappijen.
Volgens de Telegraaf ziet KLM India als een belangrijke groeimarkt. Nu wordt er alleen op Delhi gevlogen, deze zomer is de verbinding Amsterdam-Mumbai (door Delta uitgevoerd) gestopt. De invloed van Etihad en diens relatie met KLM zou er toe kunnen leiden dat Jet naar Amsterdam gaat. KLM zou de codeshares over kunnen nemen die nu door Brussels Airlines gedaan worden.
In februari 2014 gaf Air France-KLM topman De Juniac al aan de banden met zowel Etihad als Jet Airways te willen versterken.


Hilversum