De milieuvergunning van de luchthaven dateert van 2004. Die omvat steeds strengere normen over de jaren heen. Op 1 januari 2015 zijn deze normen weer verstrengd, waardoor de meeste vrachtvliegtuigen niet meer kunnen landen op Oostende. Niettegenstaande de groei van passagiersvluchten van en naar Oostende is er vrachttrafiek noodzakelijk om een luchthaven rendabel te maken.
Daarom vraagt Egis dat er voor de helft van de nachtvluchten teruggekeerd wordt naar de situatie van 9 maanden geleden, waardoor een aantal toestellen nog kan landen op Oostende. Vanaf 2020 zou dat voor een derde zijn, in 2024 wordt de nieuwe norm dan voor 100 procent ingevoerd.
Marcel Buelens, CEO van Ostend-Bruges International Airport, wijst erop dat het aantal klachten voor geluidshinder van de Internationale Luchthaven Oostende-Brugge de jongste jaren historisch laag is: 1 in 2014, 0 in 2013, 1 in 2012 en 1 in 2011. ‘Deels terugkeren naar de situatie van 2014 is terugkeren naar een klachtenvrije regeling, die voor de helft strenger wordt. We gaan akkoord met de verstrenging maar vragen alleen dat deze geleidelijker wordt ingevoerd’.
Egis, die nog voor 24 jaar een overeenkomst heeft om Ostend-Bruges International Airport uit te baten, wijst erop dat noch het toegelaten aantal vliegbewegingen noch het toegelaten aantal nachtvluchten wijzigt in vergelijking met de vorige jaren. De aanvraag tot wijziging van de milieuvergunning gebeurt in volle transparantie met een openbaar onderzoek.
Als de aanpassing wordt toegestaan zijn er verschillende maatschappijen, die nu vliegen op Luik of naar Franse, Duitse of Nederlandse regionale luchthavens, bereid om te onderhandelen over een komst naar Oostende. Voor elke duizend ton extra die op een luchthaven aankomt, is er op jaarbasis 1 extra werknemer nodig.
Op de Internationale Luchthaven Oostende-Brugge werken er vandaag 350 mensen. Daarnaast zorgt de luchthaven voor nog heel wat indirecte jobs in de kustregio.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!