Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Keert KLM terug naar Israƫl?

    14/05/2025

    VN-organisatie: Rusland schendt luchtrecht bij MH17

    13/05/2025

    Air France-KLM profiteert mee van investering

    13/05/2025

    KLM-top krijgt minister van Financiƫn achter zich aan

    12/05/2025
  • Achtergrond

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    De luchtoorlog boven Nederland: verhalen

    05/05/2025

    Oorlog inspireerde bekende KLM-vlieger

    04/05/2025
  • Editors’ choice

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025

    Brussels Airlines A330 slaat tussenstop compleet over

    10/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Luchthaven Oostende-Brugge vraagt trager ritme strengere normen
Onderwerpen

Luchthaven Oostende-Brugge vraagt trager ritme strengere normen

Arno VisserDoor Arno Visser06/09/2015Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

KLM_Cargo_Martinair_mast_2Egis, de uitbater van de internationale luchthaven Oostende-Brugge, heeft een aanvraag ingediend voor een minimale aanpassing van de milieuvergunning van de luchthaven. Die was begin 2015 weer een flink stuk strenger geworden en Egis wil dat deze verstrenging geleidelijker wordt ingevoerd. Hierdoor kan Egis verder onderhandelen met nieuwe vrachtlijnen, wat 100 extra jobs kan opleveren. Er is dus geen sprake dat de normen die in 2014 van toepassing waren zouden afgezwakt worden.

De milieuvergunning van de luchthaven dateert van 2004. Die omvat steeds strengere normen over de jaren heen. Op 1 januari 2015 zijn deze normen weer verstrengd, waardoor de meeste vrachtvliegtuigen niet meer kunnen landen op Oostende. Niettegenstaande de groei van passagiersvluchten van en naar Oostende is er vrachttrafiek noodzakelijk om een luchthaven rendabel te maken.

Daarom vraagt Egis dat er voor de helft van de nachtvluchten teruggekeerd wordt naar de situatie van 9 maanden geleden, waardoor een aantal toestellen nog kan landen op Oostende. Vanaf 2020 zou dat voor een derde zijn, in 2024 wordt de nieuwe norm dan voor 100 procent ingevoerd.

Marcel Buelens, CEO van Ostend-Bruges International Airport, wijst erop dat het aantal klachten voor geluidshinder van de Internationale Luchthaven Oostende-Brugge de jongste jaren historisch laag is: 1 in 2014, 0 in 2013, 1 in 2012 en 1 in 2011. ā€˜Deels terugkeren naar de situatie van 2014 is terugkeren naar een klachtenvrije regeling, die voor de helft strenger wordt. We gaan akkoord met de verstrenging maar vragen alleen dat deze geleidelijker wordt ingevoerd’.

Egis, die nog voor 24 jaar een overeenkomst heeft om Ostend-Bruges International Airport uit te baten, wijst erop dat noch het toegelaten aantal vliegbewegingen noch het toegelaten aantal nachtvluchten wijzigt in vergelijking met de vorige jaren. De aanvraag tot wijziging van de milieuvergunning gebeurt in volle transparantie met een openbaar onderzoek.

Als de aanpassing wordt toegestaan zijn er verschillende maatschappijen, die nu vliegen op Luik of naar Franse, Duitse of Nederlandse regionale luchthavens, bereid om te onderhandelen over een komst naar Oostende. Voor elke duizend ton extra die op een luchthaven aankomt, is er op jaarbasis 1 extra werknemer nodig.

Op de Internationale Luchthaven Oostende-Brugge werken er vandaag 350 mensen. Daarnaast zorgt de luchthaven voor nog heel wat indirecte jobs in de kustregio.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Cargo Oostende
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Arno Visser
  • Website
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Redacteur Belgiƫ. Arno is communicatie professional en heeft al ruim 30 jaar passie voor luchtvaart en reizen. Met deze combinatie levert hij regelmatig nieuws- en achtergrond-bijdrages.

Gerelateerde Artikelen

Trump stellig over tijdelijke Air Force One

14/05/2025Redactie

KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

14/05/2025Redactie

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025Redactie
Recent

Trump stellig over tijdelijke Air Force One

14/05/2025

KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

14/05/2025

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025
Populair

Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

10/05/2025

Russen in actie tegen eigen Superjet 100

09/05/2025

Air France schiet KLM te hulp

11/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?