Op Ramenskoye Airport nabij Moskou werd van 25 augustus tot 30 augustus de 13de editie van vliegshow MAKS georganiseerd. De vliegshow werd in 1992 voor het eerst georganiseerd. Sinds 1993 wordt de vliegshow om de twee jaar gehouden.
Up in the Sky fotograaf Joris Overtoom was zaterdag 29 augustus op de vliegshow en heeft tijdens zijn bezoek foto’s gemaakt. Daarnaast heeft hij een sfeerverslag geschreven:
‘’Zaterdagochtend om kwart voor negen verlaten we het appartement om koers te zetten richting Ramenskoye Airport voor MAKS 2015. Hierbij pakken wij de metro naar Vykhino om van daar de reis voort te zetten per trein naar Odykh waar uiteindelijk de pendelbus ons naar het vliegveld brengt.
Als geïnteresseerde in de Russische luchtvaart kan ik bij het binnenrijden van het vliegveld mijn geluk niet op: overal staan geparkeerde Sukhoi’s, Yakovlev, Illyushin en Tupolev vliegtuigen. Dat maakt niet eens deel uit van de aviasalon! Na eenmaal de lange wachtrijen, drukke bus en trein overleefd te hebben zijn we eindelijk gearriveerd op het luchthaventerrein.
Het luchthaventerrein is in drie delen opgebouwd. Bij de entree van het terrein kom je als eerste bij de opgestelde vliegtuigen. Hier staan voornamelijk fixed wing vliegtuigen opgesteld van Russische en Oekraïense makelij, maar ook enkelen van andere landen zoals een Tsjechische Let 410 NG en een Chinese Harbin Y12F. Ook een collectie van Russian Helicopters was van de partij met verschillende Kamov en Mil helikopters.’
Vliegend laboratorium
Op de vliegshow kreeg Joris de kans om een kijkje in een bijzonder vliegtuig te nemen:
”Aan een trotse werknemer van ROSHYDROMET voor een YAK-42D vroeg ik of ik ook eens binnen mocht kijken. Met een redelijke informatiestroom aan gebrekkig Engels wist ik hem te overtuigen en kreeg ik een rondleiding in dit toestel.
Deze YAK-42D (reg 42440) was ooit een VIP-toestel die later omgebouwd werd naar vliegend laboratorium voor meteorologische- en milieudoeleinden. In twee grote secties van het vliegtuig stonden computers en apparatuur voor het loggen en meten van de samenstelling van de lucht. Dat het toestel vroeger voor VIP doeleinden was gebruikt was duidelijk: tussen deze twee secties waren nog een paar luxe business stoelen te vinden!
Na de rondleiding door de cabine van het vliegtuig heb ik nog een foto kunnen maken van de cockpit van dit toestel. Hierna hebben wij onze weg direct vervolgd naar de vliegshow.
Tijdens de vliegshow waren verschillende stunts te zien van verschillende bedrijven en toestellen waaronder de Beriev Be-200, Sukhoi Su34, PAK FA (T50), Sukhoi Su95 Superjet en meer.’’
Meer Spotter Sunday