Een jaar na de lancering van het A330neo-programma worden de eerste onderdelen voor het eerste A330neo-testtoestel geproduceerd in de Airbus-fabrieken van Toulouse en Nantes. De fabricage van de eerste motorpyloon begon deze zomer al in de fabriek van Saint-Eloi, nabij Toulouse. In de Airbus-vestiging te Nantes wordt de eerste centrale vleugelbox gemaakt.
De eerste rib voor de centrale vleugelbox van de A330neo werd in Nantes vervaardigd uit een nieuw Isogrid-ontwerp met 330 driehoekige vakken die voldoen aan alle sterkte-, stijfheid- en laaggewichtvereisten.
De volledig nieuwe pyloon is een heel belangrijk onderdeel van het vernieuwend design van de A330neo. Met deze pyloon wordt de moderne, brandstofefficiënte Trent 7000-motor aan de vleugel bevestigd. De A330neo-pyloon werd vervaardigd uit lichtgewicht titanium volgens de meest geavanceerde aerodynamica, materialen en ontwerptechnologieën die ook al gebruikt werden voor het ontwerp van de A350 XWB. De pyloon wordt bevestigd met een op die van de A350 XWB geïnspireerde fairing, gemaakt van composietmaterialen en titanium.
De A330-800neo en de A330-900neo worden de twee nieuwste leden van de Airbus Widebody-familie. De eerste leveringen zijn voorzien eind 2017. De A330neo wordt uitgerust met de nieuwste Rolls-Royce Trent 7000-motoren, aerodynamische verbeteringen en tal van cabine-innovaties. De A330neo bouwt verder op de onverslaanbare efficiëntie, veelzijdigheid en grote betrouwbaarheid van de A330. De A330neo zal per stoel tot 14% minder brandstof verbruiken, waardoor het toestel het zuinigste en efficiëntste vliegtuig in zijn categorie wordt. Het bereik zal ruim 400 zeemijlen groter zijn en kunnen de carriers hun voordeel doen met de operationele voordelen inzake gemeenschappelijkheid van de Airbus-familie.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!