De internationale commerciële luchtvaart kan zich beroepen op een hoog niveau van veiligheid, zoals de statistieken de afgelopen jaren ook hebben aangetoond. Gelukkig gebeuren er, gemeten aan het aantal vliegtuigbewegingen wereldwijd, weinig ongelukken waar doden bij te betreuren vallen. Als er dan ook weer ergens ter wereld een ongeluk gebeurt, dan wordt er, gelet op het aantal doden dat te betreuren valt, door de media de nodige aandacht aan besteed. De hedendaagse groei van en de technologische ontwikkelingen in de luchtvaart zien zowel de overheden als de luchtvaartmaatschappijen, luchthavens en luchtverkeersleiding organisaties voor grote uitdagingen geplaatst. Niet alleen de wet- en regelgeving , maar ook het veiligheidstoezicht door overheden op de sector moet gelijke pas houden met de groei in de wereldwijde luchtvaartindustrie. Ook op de luchtvaartmaatschappijen zelf wordt een zware wissel getrokken door het opleiden van voldoende gekwalificeerd personeel en het zorgen dat de systemen, procedures en processen voldoende waarborgen bieden van een veilige vluchtuitvoering. De standaarden van de internationale burgerluchtvaartorganisatie ICAO vormen hiervoor de basis.
Helaas zijn niet alle luchtvaart autoriteiten ter wereld in staat om, ondanks de inspanningen, het hoge niveau van veiligheid blijvend te kunnen waarborgen. De Amerikaanse FAA heeft een mandaat van het Congres om ervoor te zorgen dat Amerikaanse staatsburgers veilig kunnen vliegen, door bepaalde luchtvaartmaatschappijen, waarvan de nationale overheden onvoldoende waarborgen kunnen bieden om het door ICAO bepaalde minimum van toezicht te garanderen te weren. Ook de Europese Unie heeft een vergelijkbaar systeem, neergelegd in Verordening 2111/2005. Deze verordening biedt de mogelijkheid luchtvaartmaatschappijen te weren om op Europa te vliegen. De afgelopen jaren is een aanzienlijk aantal landen en maatschappijen op de Europese veiligheidslijst gezet.
Deze lijst wordt twee keer per jaar geëvalueerd door het Air Safety Committee. In dit comité staan de EU-lidstaten de Europese Commissie bij in de beoordeling.
Indonesië is een van de landen die door Europa op de veiligheidslijst is gezet, aangezien het veiligheidstoezicht door de Indonesische luchtvaartautoriteit beneden de (mondiale) ICAO standaard is.
De luchtvaart in Indonesië groeit gestaag, maar het ministerie van transport kan die groei niet bijhouden melden bronnen aan Reuters, aldus de berichtgeving van 18 augustus in Up in the Sky.
De Directie Luchtvaart van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu staat de Indonesische luchtvaartautoriteit op hun verzoek de afgelopen jaren bij in het verlenen van technische assistentie.
Dit heeft er onder meer in geresulteerd dat Garuda Indonesia van de Europese veiligheidslijst is gehaald en weer naar (onder meer) Amsterdam mag vliegen.
De komende weken zal ik met een team van experts Jakarta bezoeken om training te geven aan de inspecteurs, te assisteren bij het verbeteren van de toezicht en het ondersteunen van het leveren van informatie aan de EU, FAA, en ICAO. Uiteraard komt ook, gelet op de groei van de Indonesische luchtvaart sector, de hoeveelheid benodigde inspecteurs tijdens dat bezoek (weer) aan de orde. Indonesië heeft de afgelopen tijd voortgang gemaakt in het verbeteren van het toezicht op de luchtvaartsector, maar hoewel de oorzaak nog moet worden vastgesteld, draagt het meest recente ongeluk van de Indonesische luchtvaartmaatschappij Trigana Air helaas niet bij aan de algemene beeldvorming dat de luchtvaart in Indonesië onveilig is. Er is dan ook nog veel werk aan de winkel en ik hoop hier in een van de volgende columns aandacht aan te geven.