Een deel van de piloten van Lufthansa staakt ook woensdag. Dit heeft de pilotenvakbond, Vereinigung Cockpit, laten weten. Voor Lufthansa is de maat vol en neemt verregaande maatregelen.
Maat is vol
Lufthansa is not amused: “The response from the Vereinigung Cockpit pilots’ union to the numerous proposals and offers of talks submitted by Lufthansa has been further strike action.” Lufthansa zegt al twee jaar lang de vakbond voorstellen te sturen en de intentie te hebben samen te werken. Na de zoveelste staking vandaag en morgen concludeert Lufthansa dat het onmogelijk is te onderhandelen met de piloten.
De maatschappij kondigt aan dat:
1. Bestaande rechten en lonen worden bevroren tot er een nieuwe CAO is. Ook worden er geen nieuwe piloten meer aangenomen. Door natuurlijk verloop betekent dit een inkrimping van het pilotenkorps. De vloot zal erop worden aangepast. Piloten houden hun huidige status op de anciënniteitslijst en krijgen geen promotie (dit wordt vaak als belangrijk ervaren door piloten).
2. Er een claim wordt ingediend tegen de piloten en de vakbond voor de geleden schade van de staking in april 2014. Die is onrechtmatig verklaard. Het heeft Lufthansa € 60 miljoen gekost.
3. Er gekeken wordt wat de wet aan mogelijkheden biedt om het bedrijf (dat 120.000 medewerkers telt die “direct afhankelijk zijn van het voortbestaan van Lufthansa”) en de klanten te beschermen tegen toekomstige acties van de piloten.
4. Toekomstige gesprekken met de vakbond zullen niet verder gaan dan strikt noodzakelijk.
5. Alle eerdere afspraken die nog niet ingevoerd zijn tegen het licht gehouden worden en bekeken wordt welke nog wel uitgevoerd gaan worden.
Kort geding
Vandaag diende een kort geding om direct een einde te maken aan de staking. De rechter bepaalde dat de stakingen rechtmatig zijn. De vakbond zegt dat Lufthansa zich niet achter het recht moet verschuilen, maar terug aan de onderhandelingstafel moet komen.
Staking woensdag
De piloten die staken, vliegen op A320’s, B737’s en Embraers. Ook piloten op vluchten van Germanwings die dezelfde route als Lufthansa vliegen (en dus als vervanger kunnen optreden), worden opgeroepen te staken. Lufthansa gaat ongeveer 1.000 vluchten schrappen van de 3.000 die zouden worden uitgevoerd. Circa 180.000 passagiers kunnen gewoon op de plaats van bestemming komen. Vluchten van dochtermaatschappijen Germanwings, Swiss, Austrian en Brussels Airlines worden niet getroffen.
Passagiers wiens vlucht wordt getroffen door de pilotenstaking kunnen hun vlucht annuleren of omboeken, Lufthansa doet dit kosteloos. Ook passagiers die niet door de staking getroffen worden kunnen hun vlucht omboeken, als ze dit voor de zekerheid willen doen.
Ook 52 long-haul vluchten worden noodgedwongen geannuleerd: door de staking van vandaag zijn niet alle toestellen op de plaats waar ze morgen vandaan moeten vertrekken.
Bereidwilligheid
Tweederde van de vluchten morgen vliegt dus gewoon. Ook de staking van dinsdag legde Lufthansa niet volledig lam. Er werd gestaakt op de long-haul- en vrachtvluchten. Vanaf 08:00 tot 23:59 uur wil de vakbond geen enkel vliegtuig laten vertrekken vanuit Duitsland. Volgens de maatschappij is bijna de helft van de vluchten geschrapt, 84 van de 170 long-haul vluchten. Enkele inkomende long-haul vluchten worden ook geschrapt om te zorgen dat het schema zo soepel mogelijk kan blijven verlopen. Alle zeven vrachtvluchten kunnen ondanks de oproep van de vakbond toch vertrekken.
Conflict
De pilotenvakbond wil onderhandelen op alle punten, maar Lufthansa wil niet dat piloten meebeslissen over bedrijfsmatige beslissingen zoals het uitbreiden van de lowcost carrier Eurowings.
De piloten willen de mogelijkheid houden op hun 55e met pensioen te kunnen. Lufthansa wil deze leeftijd verhogen. Nu wordt gemiddeld met 59,5 jaar met pensioen gegaan. Lufthansa streeft naar een gemiddelde van 61. Piloten die met vroegpensioen gaan krijgen tot 60 procent van hun laatst verdiende loon (vaak 1,5 tot 2 ton) doorbetaald tot hun 65e. Ook willen de piloten dat Lufthansa het pensioenfonds gaat compenseren voor de lage rentes en dat de low-cost activiteiten niet worden uitgebreid. Het conflict loopt al langer. In 2014 waren er 10 stakingen die Lufthansa 232 miljoen hebben gekost.
Aanbod Lufthansa
Afgelopen weekend heeft Lufthansa de piloten een aanbod gedaan waar ze niet akkoord mee zijn gegaan. Het aanbod hield onder meer in:
Piloten aangenomen voor 2014 blijven onder het oude regime vallen. Deze piloten kunnen nog steeds op hun 55e met pensioen en krijgen gemiddeld € 124.000 mee van Lufthansa.
Lufthansa wil het voorstel van de vakbond aannemen, mits de pensioengerechtigde leeftijd verhoogd wordt van 58 (voorstel vakbond) naar 60 jaar. Ook zal de vakbond duidelijk moeten maken hoe de € 500 miljoen besparing wordt behaald. Tenslotte wil Lufthansa toekomstige piloten een overgangsregeling bieden naar de nieuwe CAO.
Lufthansa eist wel dat Germanwings tenminste met 55 toestellen mag vliegen, dat de long-haul operatie van Lufthansa CityLine  zoals gepland kan starten met drie toestellen en dat Eurowings (nu nog de basis in Oostenrijk) toestellen in Duitsland in kan gaan zetten.
Oorspronkelijk bericht: 07:51 uur
Update 1: 18:42 uur
Update 2: 21:33 uur
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!