fbpx
AirlinesNieuwsOnderwerpen

Piloten VNV akkoord met CAO KLM – Update

KLM_Embraer_Piloot_piloten_E-190_2De leden van pilotenvakbond VNV zijn dinsdagavond laat akkoord met een ‘zeer ruime meerderheid’ gegaan met het CAO-voorstel van KLM. Dit laat de vakbond weten via Twitter.

De Telegraaf schreef dinsdag dat het voortbestaan van KLM aan ‘een zijden draad’ zou komen te hangen als de piloten niet zouden instemmen met de nieuwe CAO. “KLM heeft alleen recht van spreken in Parijs als we in Nederland sterk en gezond zijn”, aldus de VNV dinsdagochtend in de Telegraaf. “Als het akkoord vandaag wordt weggestemd kan dat ernstige consequenties hebben.” Afgelopen vrijdag vergaderde VNV ook over het akkoord, maar toen kon het na vele discussies en een marathonzitting van 14 uur niet tot een stemming komen. Na afloop zei het bestuur van de vakbond dat ze “blijkbaar niet voldoende de urgentie duidelijk heeft kunnen maken.”

Forse investering

“Met deze cao wordt een grote stap gezet die noodzakelijk is voor de continuïteit van KLM”, zegt VNV-voorman Steven Verhagen. VNV zegt dat dankzij hen een besparing van € 100 miljoen per jaar mogelijk is bij KLM. Bovendien geven de piloten KLM een cash-injectie door het inleveren van pensioenpremies. De piloten krijgen in ruil grotere participatie in het bedrijf en de Raad van Commissarissen van Air France-KLM.

“Het bereikte akkoord is omvangrijk en ingrijpend. We investeren fors voor de lange termijn. Maar met het doel op de lange termijn voor ogen – een gezonde KLM – geeft deze overeenkomst recht van spreken en draagt het bij aan de slagkracht en het groeipotentieel van het bedrijf binnen Air France-KLM. Het economische bestaansrecht is de enige zekerheid die we gezamenlijk kunnen en moeten realiseren.”

Inleverakkoord
Het akkoord werd in juni al gesloten na lange onderhandelingen. VNV-president Steven Verhagen betitelde het toen als een ‘inleverakkoord’, waarbij ‘inleveren’ in de positieve zin moet worden opgevat. “Het bedrijfsbelang van KLM en de doelstellingen om dit te halen maakten dat wij zelfs meer besparingen hebben gevonden dan gevraagd. Het resultaat is een uniek pakket aan maatregelen in deze historische ‘cao voor minder.’” De maatregelen bestaan uit het oprekken van de pensioenleeftijd naar 58 jaar, er komt er een gecombineerde typerating en blijft het loon de komende drie jaar gelijk.

Aandelen
De CAO-afspraken gelden voor drie jaar. “Wij zijn liever aan het werk in de lucht dan dat we onderhandelen op de grond”, stelde Verhagen in juli. Als tegenprestatie voor de ‘concessies’, het inleveren van vakantiedagen en het gelijkblijvende loon, krijgt de vakbond toegang tot de aandelen van moederbedrijf Air France-KLM en vermoedelijk ook een plaats in de raad van commissarissen.

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button