fbpx
ColumnNieuwsOpinie

Sven de Bakker: Het zijn de cijfertjes die tellen

Sven de Bakker

Toen ik net van de vliegopleiding kwam werd mij al meerdere malen gewaarschuwd, zorg dat je zo snel mogelijk zoveel mogelijk vlieguren opbouwt, dan pas tel je mee. En ook al wist ik dat je als ab initio piloot niet echt meetelt, toch lijken die 140 vlieguren dan al heel wat.

Nu, een aantal jaren later kom ik pas echt goed tegen hoeveel deze wereld draait om de cijfertjes. In het begin denk je dat elk uur meetelt en zo doen de piloten zonder baan er alles aan om weer een extra ervaringsuurtje in hun logboek erbij te kunnen schrijven. De zogenaamde pay to fly contracten zien er dan ook aantrekkelijk uit; een typerating en 500 uur erbij in je logboek. En er zijn een aantal gelukkigen die daarmee inderdaad een andere baan vinden, maar er zijn er ook velen die erachter komen dat zelfs 500 uur niks voorstelt in de wereld van de luchtvaart.

Zelfs als je een aantal jaren vliegt en een paar duizend uur ervaring kun je van een koude kermis thuiskomen. Als je niet net de juiste typerating hebt kun je het wel vergeten. Het verschil tussen Boeing en Airbus valt een beetje te vergelijken als tussen Windows en Apple, een totaal andere wereld en switchen tussen beiden blijkt vooral vanuit de maatschappijen vaak een onoverbrugbare kloof te zijn. Zijn er dus vacatures voor Airbus, maar heb jij een Boeing typerating dan kun je het meestal wel vergeten….

Tel daar nog eens bij op dat elke maatschappij minstens honderden sollicitanten krijgt per vacature. Dan wordt de selectie inderdaad een hele klus en wordt er meer en meer gefocust op de cijfertjes. Niet alleen de uren gaat het dan om, maar ook het gewicht van het vliegtuig telt dan mee. En zo kan het gebeuren dat je de ene dag in het profiel past, maar de volgende dag ineens niet meer meetelt omdat er zoveel aanmeldingen zijn dat jouw vliegtuigtype er zomaar uitgegooid is. Dus voordat je überhaupt kan laten zien dat je kan vliegen en wat voor persoon je bent ben je meestal enkel een combinatie van cijfertjes!

We blijven dus maar hopen dat ik uiteindelijk een keertje de juiste combinatie van cijfertjes blijk te zijn 🙂

Column Sven de Bakker

Sven werkt als co-piloot bij een Europese low-cost carrier. “Hoe is het nu echt om piloot te zijn? Daar hoop ik in deze columns wat duidelijkheid over te geven.”
Lees alle columns hier.

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button