Ryanair breidt het aantal routes vanaf Rome uit. Maar, zoals wel vaker, zorgde CEO Michael O’Leary ervoor dat dat niet het grootste nieuws was tijdens de persconferentie in Rome.
De nieuwe routes gaan naar onder andere Alicante, Berlijn, Kos, Kopenhagen en Malta. Na die aankondiging ging O’Leary in op de situatie met Alitalia en Etihad.
Niet nodig
Vorige week zei hij in Denemarken tussen neus en lippen door dat hij onderhandelen met vakbonden onzinnig vindt. In Rome zei hij niet bang te zijn voor de golfmaatschappijen. “Zij zijn niet rijk genoeg om Ryanair te kopen”, tekende de Britse krant The Daily Telegraph op.
Concurrent Air Berlin heeft een vergaand partnership met Etihad. Zoiets ziet de flamboyante Ier niet als optie voor zijn maatschappij, omdat het niet nodig is. “Zeg nooit nooit, maar in tegenstelling tot Alitalia hebben wij de golfmaatschappijen niet nodig”, zei hij.
Dankbaar
O’Leary ziet de golfmaatschappijen niet als concurrenten, omdat zij zich focussen op de long-haul markt. Hij lijkt ze zelfs dankbaar te zijn. Alitalia en Air Berlin worden door Etihad vooral ingezet om passagiers naar de hubs in het Midden Oosten te voeren, stelt de Ier. “Ze gebruiken Alitalia en Air Berlin voor hun eigen belang, op die manier zijn het geen concurrenten voor ons.”
Concurrentie
De nieuwe routes vertrekken zowel van Fiumicino als van Ciampino. O’Leary wil vaker vanaf die laatste luchthaven gaan vliegen, maar dat mag niet van de Italiaanse autoriteiten. De beperking is, volgens O’Leary, opgelegd om Alitalia en Fiumicino te beschermen. “Alitalia is nu overgenomen door Etihad, wat is er mis met concurrentie tussen die twee vliegvelden?” vroeg hij zich af.