• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Schiphol krijgt vergunning voor 500.000 vluchten, hoogoplopende kritiek

    26/09/2023

    KLM plaatst opnieuw grote bestelling bij Airbus

    26/09/2023

    Austrian Airlines veroordeeld voor greenwashing

    25/09/2023

    Staking KLM-piloten gaat toch niet door

    25/09/2023

    Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

    23/09/2023
  • Achtergrond

    Nieuw! Nieuw? De Beech 360

    23/09/2023

    Wie (niet) vliegt is gek

    23/09/2023

    Waarom krijg je een slechte adem in het vliegtuig?

    17/09/2023

    Met de nieuwe Cessna Caravan EX op pad | Flight Report

    17/09/2023

    Oefening parachutisten op bijzondere plek | Reportage

    16/09/2023
  • Editors’ choice

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023

    Transavia 737’s wijken uit na incident

    18/09/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Rubriek»Foto-artikel»Spotter Sunday: Zomerlease Transavia
Foto-artikel

Spotter Sunday: Zomerlease Transavia

Patrick SmitBy Patrick Smit13/09/2015Updated:28/10/20173 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Transavia least elke zomer vliegtuigen om meer vluchten aan te kunnen bieden. De laatste jaren heeft Transavia meerdere vliegtuigen geleasd van het Braziliaanse GOL. Hoe het leasen van vliegtuigen in zijn werk gaat en hoe de geleasde vliegtuigen van Transavia te herkennen zijn, zal worden uitgelegd door Joris Overtoom en Patrick Smit.

In de luchtvaartwereld kan je als maatschappij vliegtuigen of kopen, of leasen. Beide gebeurt met gloednieuwe en oudere vliegtuigen. Bij het leasen van vliegtuigen krijgt een luchtvaartmaatschappij over het algemeen twee opties, een “natte” (wet) lease of een “droge” (dry) lease.

Bij een wet lease wordt het vliegtuig inclusief de volledige bemanning benodigd en met de benodigde brandstofhoeveelheid ingehuurd door een luchtvaartmaatschappij, dit betreft vaak een lease voor een korte periode. Bij een dry lease ontvangt de maatschappij een vliegtuig zonder bemanning en brandstof.

Transavia heeft net als GOL en de meeste andere luchtvaartmaatschappijen haar eigen huisstijl en logo op de vliegtuigen aangebracht. Normaal gesproken wordt deze huisstijl, ook wel “livery” genoemd, op het vliegtuig gespoten. Voor korte lease periodes wordt er gekozen om de huisstijl door middel van stickers aan te brengen op het vliegtuig. Dit scheelt een hoop tijd en geld in vergelijking met het overspuiten van de vliegtuigen. Echter wordt dan niet het hele vliegtuig voorzien van de stickers. Dit heeft te maken met dat bepaalde zones volgens de regelgeving en om technische redenen vrij moeten blijven van oneffenheden zoals stickers.

De vliegtuigen die Transavia van GOL least, worden maar voor een paar maanden gehuurd. Deze toestellen worden bij aankomst op Schiphol voorzien van de stickers waar de huisstijl van Transavia en de Nederlandse registratie op staan. Dit levert dan opvallende beelden op. Standaard zijn de motoren en de winglets van de vliegtuigen van Transavia wit met daarop het logo van Transavia. Bij de geleasde toestellen zijn de winglets en motoren oranje. Hieraan valt dus te zien of je te maken hebt met een geleasd vliegtuig van GOL of dat het een originele Transavia vliegtuig is.

IMG_1086
Ook is er nog een herkenningspunt aan de vliegtuigen. De Boeing’s 737-800 waar Transavia mee vliegt, hebben een registratie dat begint met PH-H (bijv. PH-HSA en PH-HZG). De toestellen die geleased worden van GOL, hebben een registratie dat begint met PH-G (bijv. PH-GGX en PH-GUA). De reden dat deze toestellen een afwijkende registratie hebben, heeft te maken met het feit dat de Braziliaanse registratie van de toestellen begint met PR-G (bijv. PR-GGX en PR-GUA. De letters PR in de registratie zijn de prefix die gebruikt wordt voor alle Braziliaanse registraties, terwijl PH de prefix is van de Nederlandse registraties. Tijdens het aanbrengen van de stickers met daarop de huisstijl, wordt er ook een sticker over de letters “PR” geplakt met daarop de letters “PH”, zoals in onderstaande afbeelding te zien is.

IMG_0587

Als de leaseperiode voorbij is, worden de toestellen ontdaan van hun stickers. Vervolgens zullen ze vanaf Schiphol weer terugvliegen naar Brazilië om daar weer dienst te gaan doen voor GOL.

Transavia_Gol_PH-GGX_Schiphol_737-800

©Michel van Bokhoven
©Michel van Bokhoven

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

GOL Lease Spotter Sunday Transavia
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Patrick Smit
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Fotograaf. Patrick combineert zijn passie voor fotografie met zijn interesse in de luchtvaart. Hij heeft een opleiding tot technicus vliegtuigonderhoud gevolgd. Dat je met zo'n opleiding meerdere kanten op kunt, blijkt wel. Patrick werkt nu bij ASML.

Related Posts

Wie (niet) vliegt is gek

23/09/2023Lieneke Koornstra

Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

20/09/2023Redactie

Transavia-CEO bijt van zich af

19/09/2023Redactie

Comments are closed.

Recent

Schiphol krijgt vergunning voor 500.000 vluchten, hoogoplopende kritiek

26/09/2023

Londen Gatwick geveld door corona

26/09/2023

Ook vakbond roept op tot ontslag topman Qantas

26/09/2023
Populair

Applaus na optreden A320-passagiers

24/09/2023

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023

Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

23/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?