Transavia least elke zomer vliegtuigen om meer vluchten aan te kunnen bieden. De laatste jaren heeft Transavia meerdere vliegtuigen geleasd van het Braziliaanse GOL. Hoe het leasen van vliegtuigen in zijn werk gaat en hoe de geleasde vliegtuigen van Transavia te herkennen zijn, zal worden uitgelegd door Joris Overtoom en Patrick Smit.
In de luchtvaartwereld kan je als maatschappij vliegtuigen of kopen, of leasen. Beide gebeurt met gloednieuwe en oudere vliegtuigen. Bij het leasen van vliegtuigen krijgt een luchtvaartmaatschappij over het algemeen twee opties, een “natte” (wet) lease of een “droge” (dry) lease.
Bij een wet lease wordt het vliegtuig inclusief de volledige bemanning benodigd en met de benodigde brandstofhoeveelheid ingehuurd door een luchtvaartmaatschappij, dit betreft vaak een lease voor een korte periode. Bij een dry lease ontvangt de maatschappij een vliegtuig zonder bemanning en brandstof.
Transavia heeft net als GOL en de meeste andere luchtvaartmaatschappijen haar eigen huisstijl en logo op de vliegtuigen aangebracht. Normaal gesproken wordt deze huisstijl, ook wel “livery” genoemd, op het vliegtuig gespoten. Voor korte lease periodes wordt er gekozen om de huisstijl door middel van stickers aan te brengen op het vliegtuig. Dit scheelt een hoop tijd en geld in vergelijking met het overspuiten van de vliegtuigen. Echter wordt dan niet het hele vliegtuig voorzien van de stickers. Dit heeft te maken met dat bepaalde zones volgens de regelgeving en om technische redenen vrij moeten blijven van oneffenheden zoals stickers.
De vliegtuigen die Transavia van GOL least, worden maar voor een paar maanden gehuurd. Deze toestellen worden bij aankomst op Schiphol voorzien van de stickers waar de huisstijl van Transavia en de Nederlandse registratie op staan. Dit levert dan opvallende beelden op. Standaard zijn de motoren en de winglets van de vliegtuigen van Transavia wit met daarop het logo van Transavia. Bij de geleasde toestellen zijn de winglets en motoren oranje. Hieraan valt dus te zien of je te maken hebt met een geleasd vliegtuig van GOL of dat het een originele Transavia vliegtuig is.
Ook is er nog een herkenningspunt aan de vliegtuigen. De Boeing’s 737-800 waar Transavia mee vliegt, hebben een registratie dat begint met PH-H (bijv. PH-HSA en PH-HZG). De toestellen die geleased worden van GOL, hebben een registratie dat begint met PH-G (bijv. PH-GGX en PH-GUA). De reden dat deze toestellen een afwijkende registratie hebben, heeft te maken met het feit dat de Braziliaanse registratie van de toestellen begint met PR-G (bijv. PR-GGX en PR-GUA. De letters PR in de registratie zijn de prefix die gebruikt wordt voor alle Braziliaanse registraties, terwijl PH de prefix is van de Nederlandse registraties. Tijdens het aanbrengen van de stickers met daarop de huisstijl, wordt er ook een sticker over de letters “PR” geplakt met daarop de letters “PH”, zoals in onderstaande afbeelding te zien is.
Als de leaseperiode voorbij is, worden de toestellen ontdaan van hun stickers. Vervolgens zullen ze vanaf Schiphol weer terugvliegen naar Brazilië om daar weer dienst te gaan doen voor GOL.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

