Vietnam Airlines kijkt onder andere naar Amsterdam als nieuwe bestemming als de nieuwe wide-body’s blijven komen.
De vernieuwde maatschappij heeft onlangs twee nieuwe vliegtuigtypes geïntroduceerd, de B787-9 en A350-900. Met de Airbus is het zelfs de tweede maatschappij ooit (na Qatar Airways). Het is het begin van een grote vernieuwing van de long-haul vloot naar nieuwe en zuinige types. De toestellen vervangen eerst oude kisten, dus uitbreiding van het routenetwerk zit er amper in. Eén nieuwe route komt er, naar Sydney. De uitbreiding is iets getemperd, maar blijft ambitieus.
Vietnam Airlines heeft 14 A350’s gekocht en acht B787-9’s. Ook in bestelling staan acht B787-10’s. Deze worden vanaf 2019 geleverd en zullen als eerste toestellen voor vlootuitbreiding zorgen. Waarschijnlijk gaan ze routes van de B787-9’s overnemen, zodat deze toestellen weer gebruikt kunnen worden om nieuwe routes te lanceren.
De eerste nieuwe bestemming zal Berlijn zijn, heeft de maatschappij bekend gemaakt. Verder wordt gekeken naar Amsterdam, Milaan en Praag. Ook is er interesse om naar Doha, Dubai, Delhi en Mumbai te vliegen. Het Midden-Oosten lijkt echter niet logisch omdat de golfmaatschappij allen op Vietnam vliegen. India kan ook met de huidige A330’s worden gehaald.
VS
Vietnam Airlines wil ook naar de VS vliegen, maar ligt geografisch niet handig gepositioneerd daarvoor. De huidige toestellen halen de VS niet met volle belading. Boeing en Vietnam hebben een overeenkomst samen te gaan werken om te kijken of de nieuwe B777-8X voor Vietnam geschikt gemaakt kan worden. Een andere optie is de A350-900ER die Singapore Airlines graag wil hebben. SIA wil de oude ultra-long-haul route weer terug en in één keer naar New York vliegen. Als Vietnam Airlines ook een dergelijk toestel wil kan de A350-900ER in 2018 op de markt zijn, twee jaar eerder dan de B777-8X.